Hurtigruten fortsetter storsatsingen i Arktis: I 2019 starter selskapet seilinger fra Tromsø til Russland, tilbyr Svalbard-ekspedisjoner med fem ulike skip, og seiler gjennom hele Nordvestpassasjen med hybriddrevne MS Roald Amundsen – i Roald Amundsens kjølvann.

Hurtigruten nye explorerskip
MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen (Illustrasjon © Rolls-Royce)

Forrige uke slapp Hurtigruten nyheten om at  hybridskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal seile på ekspedisjonsseilinger langs norskekysten hele sommeren 2019.

Daniel Skjeldam (bildekilde: Hurtigruten)

Nå utvides ekspedisjonssatsingen ytterligere, blant annet med  seilinger til Murmansk og Frans Josef Land fra Tromsø.

– Frans Josefs Land er et av verdens mest spektakulære, men samtidig minst besøkte, reisemål. De arktiske delene av Russland har et enormt potensiale, og passer perfekt til Hurtigrutens ekspedisjonsseilinger, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Les også: Hurtigrutens nye hybridskip skal seile langs norskekysten fra Hamburg og Amsterdam

De 15 dager lange ekspedisjonsseilingene med MS Spitsbergen, det nyeste tilskuddet til Hurtigrutens flåte av spesialbygde ekspedisjonsskip, skjer i august og september 2019. Skipet er innom Sørøya før det krysser inn i russisk farvann og Murmansk. Herfra settes kursen nordover over Barentshavet, til Frans Josefs Land.

Les også: – MS Spitsbergen skal skuta hete”

Nord for 80 grader skal gjestene, sammen med mannskapet og Hurtigrutens ekspedisjonsteam, utforske noen av de 191 øyene i det øde, ubebodde russiske øyriket i fem dager.

– Her tar vi med gjester i historiske farvann og fotsporene til norske fangstfolk og polarhelter, til områder svært få har opplevd. Det blir en spektakulær kombinasjon av rå natur, dyreliv og historie med dype røtter i vår nære fortid, sier Skjeldam.

Også på returen er skipet innom Murmansk, og ikke minst Skarsvåg – verdens nordligste fiskevær – før det igjen er i Tromsø.

Hybrid gjennom Nordvestpassasjen

I 2019 blir Hurtigruten det første selskapet i verden som seiler med hybridskip gjennom Nordvestpassasjen. Med batteripakker og hybridfremdrift skal MS Roald Amundsen seile i kjølvannet av polarhelten skipet er oppkalt etter.

Det skjer over 100 år etter at Roald Amundsen ble den første til å seile gjennom den berømte og beryktede passasjen fra Atlanterhavet til Stillehavet med polarskuta Gjøa.

I 1903 startet Roald Amundsen ekspedisjonen som tok ham gjennom Nordvestpassasjen. I 2019 seiler Hurtigrutens MS Roald Amundsen samme vei, med verdens første hybridseilas gjennom den myteomspunne passasjen. (Foto: Hurtigruten)

– Historisk seiling

Men der Amundsen brukte tre år,  skal Hurtigruten bruke drøye tre uker, fra Grønland og Atlanterhavet i øst, til Nome og videre til Stillehavet i vest.

– Det er ikke bare de historiske båndene som gjør dette til en spesiell reise for oss. Mens andre seiler gjennom Nordvestpassasjen med eldre skip og tungolje, bruker vi MS Roald Amundsen som er verdens råeste og grønneste ekspedisjonsskip. Vi blir de første i verden som erobrer Nordvestpassasjen med batteripakker og hybridfremdrift. Både vi og gjestene våre er opptatt av å bevare områdene vi utforsker, sier Skjeldam.

Stor Svalbard-satsing

Sommeren 2019 er også historisk for  Hurtigrutens satsing på Svalbard. Da skal fem av selskapets skip – MS Roald Amundsen, MS Fridtjof Nansen, MS Fram, MS Spitsbergen og MS Nordstjernen – operere i farvannene rundt øyriket.

Flere av dem med Longyearbyen som fast base eller snuhavn.

Les også: Hurtigruten investerer 200 millioner på Svalbard – Les flere nyheter om Hurtigruten HER 

Hurtigruten også er verdens største operatør i Antarktis? Vinteren 2019/2020 vil rederiet ha tre skip i fast rute fra Sør-Amerika til verdens sydligste kontinent. Blant disse er Hurtigrutens første “explorerskip” MS FRam som har seilt i Antarktis og Arktis siden 2007.(©otoerres)

 

Kommentarer