2017 har vært nok et godt år for Nordic Choice Hotels. Selskapet leverer tidenes beste driftsresultater og under Grand Travel Award tar selskapet hjem prisene for beste hotellselskap i Norge, Sverige og Norden. Ett ord definerer fjorårets utvikling, nemlig innovasjon.

Comfort Hotel Bergen Airport på Flesland (bildekilde: choice.no)

Nordic Choice økte både inntektene og forbedret driftsresultat i 2017. Driftsinntektene i 2017 økte med 9,1 prosent, og beløp seg til 9 924 millioner NOK i 2017 mot 9 096 millioner NOK i 2016. Omsetning inkludert franchise-hoteller beløp seg til 12 263 MNOK. Tross en noe svakere enn ventet utvikling av Stockholmsmarkedet og en rekke større investeringer blant annet i innovasjon, førte stabilisering og styrking av norske og svenske markeder, samt et vellykket førsteår i Finland til at hotellkonsernet økte sin EBITDA.

2017 var et år hvor Nordic Choice Hotels landet flere store, viktige hotellåpninger og investerte tungt i nye prosjekter og løsninger som skal ruste oss for fremtiden og forbedre gjestens hotellopplevelse. I et år preget av mye nybrottsarbeid, klarer vi samtidig å øke kraftig på topplinjen og forbedre driftsresultatene våre. Det er vi utrolig stolte av, og setter oss i posisjon til å levere enda bedre i fremtiden, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

Torgeir Silseth (choice.no)

Nybrottsarbeid innen flere felter i 2017, som lanseringen av Nordens første fullverdige hotellapp, innføringen av Sweet Dreams Stay, samarbeidskampanjen som lar gjestene gjøre godt mens de sover godt, priser for Sveriges mest nytenkende selskap innen HR og Europas mest innovative innen kommunikasjon, gjorde blant annet at Nordic Choice Hotels havnet på topp 10-listen over Norges mest nyskapende bedrifter.

Les årsrapporten som inneholder selskapstall på en trippel bunnlinje for People, Planet og Profit HER (ekstern lenke)

Nye prosjekter inn for landing

Også for selskapets nye hoteller har innovasjon stått sentralt. Åpningen av budsjettvennlige Comfort Hotel Bergen Airport setter en ny standard for hvordan flyplasshoteller kan se ut, det nye kunst og designhotellet At Six og restauranten TAK har transformert Brunkebergstorg og tatt Stockholm med storm, og vegg i vegg ligger selve spydspissen for gjestedrevet innovasjon i hotellverden, nye Hobo Hotel. Satsingen på Finland med Clarion Hotel Helsinki, Clarion Hotel Helsinki Airport og F6 har vært svært vellykket og trenden med flere store, nye hotellprosjekter fortsetter i 2018 og 2019.

Vi har en offensiv vekstambisjon, og investerer stort i nye prosjekter. Akkurat nå bygger vi Norges største hotell, Clarion Hotel The Hub, samt Amerikalinjen og Clarion Hotel i Bjørvika i Oslo, vi har storsatsninger med Comfort Hotel Copenhagen Airport og Centralpostbygningen i København, og Comfort Hotel Arlanda Airport ved den svenske hovedflyplassen. Det er krevende og det koster, men vi tror det er riktig og viktig for å levere på dagens behov og forventninger, sier Silseth.

Ved utgangen av 2017 hadde Nordic Choice Hotels en hotellportefølje bestående av 188 hoteller med til sammen 33 406 hotellrom i Norden og Baltikum.

Sterkt første tertial i 2018

I 2018 begynner Nordic Choice Hotels å sende ut statusrapporter for People, Planet og Profit hvert tertial. Første del av 2018 har resultert i sterke tall for selskapet.

Første tertial i 2018 har overrasket positivt, selv med en utfordrende utvikling i enkelte markeder. Summen er svært positiv, og vi ser at tiltak og investeringer vi har gjort har lønt seg. Vi har aldri vært i nærheten av slike resultater tidligere, og er veldig fornøyde med en pangstart på 2018, avslutter Silseth.

Tertialrapporten finner du HER, og vil utkomme hver fjerde måned.

Måleenhet Resultat 2016 Resultat 2017 Endring
Omsetning (mNOK) (drift) 9 096 9924 9,1%
EBITDA 702 756 7,7%
Resultat før skatt 288 277 -3,5%
Måleenhet Resultater 1. tertial 2017 Resultater 1. tertial 2018 Endring
Omsetning (mNOK) (drift) 2842 3209 12,9 %
EBITDA 25,4 121,5 484 %

Nordic Choice Hotels er et av Nordens største hotellkonsern med over 190 hoteller og 16 000 medarbeidere. Selskapet markedsfører kjedene Comfort Hotel®, Quality Hotelog Clarion Hotel®, samt et 20-talls frittstående hoteller. Alle hoteller er miljøsertifisert etter ISO 14001.

Kommentarer