logo-white

Stordalen bringer New York til Oslo

Petter A. Stordalens hotellkonsern har sikret seg det ærverdige hovedkontoret til Den norske Amerikalinjen på Jernbanetorget 2 til sitt neste independenthotell. Hotellet skal etter planen åpne dørene sommeren 2018.

Amerikalinjen - hotell - NAL -Fasade -  Jernbanetorget 2 - Oslo - Choice Hotels
Det gamle NAL-hovedkontoret på Jernbanetorget 2 (Fotokilde: Choice.no)

– Jernbanetorget 2 står som en bauta for Oslos byhistorie og hele nasjonens sjøfartshistorie. “Amerikalinjen” brakte nordmenn til New York, og nå vil vi bringe New York til Oslo. Enhver som har satt sine ben på Manhattan har kjent på energien og mangfoldet som gjør byen så spesiell: maten, kunsten, musikken, opplevelsene. Vår ambisjon er å gjenskape den følelsen her i Oslo sentrum, sier Petter A. Stordalen, eier og styreleder i Nordic Hotels & Resorts som er driftsselskapet bak hotellsatsningen.

Hotellet utvikles som en frittstående merkevare, og skal rette seg mot kvalitetsbevisste forretningsgjester og tilreisende. Hotellet får 134 romslige rom fordelt på syv etasjer. Gjestene vil ha tilgang til både treningsrom, spa og et rikt restauranttilbud.

– Målet er å skape et av Oslos beste hoteller, midt i smørøyet for kultur, transport og shopping. Det blir rett og slett ikke mer sentralt enn dette. Vi har som ambisjon å prege bybildet og i mine øyne er byutviklingen i området rundt Oslos “Grand Central”, det desidert mest spennende som skjer i hovedstaden om dagen. Her ligger absolutt alt til rette for et New York i miniatyr, mener Stordalen.

Nordic Choice har de senere årene satset tungt i dette området, og vil med dette hotellet og det nye Clarion-hotellet som skal bygges i Bjørvika ha totalt åtte hoteller og mer enn 2070 rom rundt Jernbanetorget og sjøsiden.

– Hotellet blir et frittstående hotell, på lik linje som Christiania Teater, Norefjell Ski & Spa, The Thief og Farris Bad. Det eneste disse hotellene har til felles, er at de skal være destinasjoner i seg selv og skille seg ut med en unik historie, for eksempel gjennom eksklusiv innredning, design og kunst. Nå starter det spennende arbeidet med å utvikle en helt ny hotellmerkevare i hjertet av Oslo sentrum, sier Trond Bastiansen, Chief Operation Officer i Nordic Hotels & Resorts.

Det er SpareBank 1 Skadeforsikring som eier det historiske bygget, som står på byantikvarens gule liste.

– Det har vært stor interesse fra flere norske og utenlandske hotellkjeder, som har sett potensialet til denne flotte eiendommen. For oss har det vært viktig å finne en samarbeidspartner som har ønske om å bevare særpreget i eiendommen. Valget landet på Nordic Choice, som kan vise til suksesshistorier fra lignende hotellkonsepter. Vi ser frem til å samarbeide om dette spennende utviklingsprosjektet, sier administrerende direktør for SpareBank 1 Gruppen, Turid Grotmoll.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Padling er populært, her fra Sørenga i Oslo (Foto: Marius Dalseg/DNT)

Slik blir det påskestemning der du er

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen