Turoperatøren BENNS, som selger kvalitetsreiser til nesten hele verden, feirer 10-årsjubileum denne måneden. Og selv om mye har endret seg siden 2010, verdsetter nordmenn fremdeles skreddersydde reiseråd: BENNS endte nemlig 2019 med sin høyeste omsetning noensinne. Målet er å bli markedsledende på opplevelsesreiser for segmentet 55+.

King George Falls - Kimberly - Western Australia
King George Falls, Kimberly i det vestlige Australia (Fotokilder: BENNS/Related.dk)

Denne måneden er det 10 år siden turoperatøren BENNS, som spesialiserer seg på skreddersydde kvalitetsreiser til utlandet, åpnet dørene i Norge. Og mens verden – og reisebransjen – blir stadig mer digital, ser det fremdeles ut til at de klassiske reisebyråene har sin legitimitet. I fjor hadde BENNS, som er en del av reisebyrået KILROY, sin høyeste omsetning noensinne.

Fjellvandring - tur - Moraine - lake Louise - Banff - Rocky Mountains - Canada
På fjelltur ved Moraine nær Lake Louise og Banff i canadiske “Rockies” (Foto: Banff Lake Louise Tourism/Paul Zizka Photography)

– Vi startet med å selge skreddersydde Australia-reiser. I dag selger vi også til New Zealand, Stillehavet, USA, Canada, litt til Asia, safari i Øst- og Sør-Afrika samt cruise i Karibien og Middelhavet. Så vi dekker nesten hele verden. I tillegg til de skreddersydde reisene, som vi fremdeles lager mange av, tilbyr vi i dag også opplevelsesrike pakkereiser der du reiser med andre – med fast avreisedato, sier salgssjef Bent Bjune i BENNS, som har bakgrunn i reise- og flybransjen og har vært en del av BENNS siden begynnelsen.

Bent Bjune - BENNS - Reisebyrå -Turoperatør
Bent Bjune (Fotokilder: BENNS/Related.dk)

Ekspertkunnskap er viktigst

Selv om antall reisemål har økt betydelig de siste ti årene, setter BENNS fremdeles destinasjonskunnskap i høysetet.

– Vi prøver så langt det er mulig å dekke markedets etterspørsel og trender, men vi selger ikke alle typer reiser til alle typer destinasjoner. Det viktigste for oss er å være eksperter på destinasjonene vi selger, slik at vi kan veilede kunder i hvordan de best kan sette sammen en reise, påpeker Bent Bjune.

Safari - Elefanter - Masai Mara - Kenya
Safaribil venter for kryssende afrikanske elefanter i Masai Mara, Kenya (Fotokilder: BENNS/Related.dk)

Og det virker som nordmenn setter pris på de personlige rådene:

– I fjor doblet vi antallet såkalte repetisjonskunder, det vil si kunder som har reist med oss tidligere, og som bestiller en ny tur. Samtidig så vi en økning på ikke mindre enn 46 prosent i antall telefonhenvendelser som resulterte i en bestilt tur, forteller salgssjefen, som beskriver BENNS’ kunder som «aktive reisende som ønsker mer enn klassisk sightseeing».

Cruise - Skip - Milford Sound - New Zeeland
Cruiseskip i Milford Sound på Sørøya i New Zeeland. (Fotokilder: BENNS/Related.dk)

– Kundene våre er voksne reisende, ofte over 55 år, som ønsker å oppleve destinasjonen på en annen og mer autentisk måte enn man gjør med en turbuss. De krever ikke femstjerners hotell, men femstjerners opplevelser, forklarer Bent Bjune, som har som mål å gjøre BENNS til markedsledende innen opplevelsesreiser for segmentet 55+.

Aboriginal Tours - Kultur - Møte - Urbefolkning- Erfaringer - Perth - Western Australia
Møte med urbefolkningen – Aborginerne i Perth, Vest-Australia (Foto: Tourism Australia)

Se alle BENNS reisemål og reiseforslag på www.benns.no

Kommentarer