logo-white

1000 forsikringsspørsmål om korona hver dag

Folk er usikre på hvordan de skal forholde seg til korona og reising. Daglig ringer nær 1000 kunder til Fremtind om alt fra avbestillinger til servicetilbud. Forsikringsselskapet har tatt chatbot og eget tastevalg til hjelp.

– Kundene tar i første omgang kontakt med oss på grunn av frykt for smitte. Dette kan være knyttet til reiser som er langt frem i tid og de ringer oss for å få gode råd, forteller Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

I hovedsak handler spørsmålene om hvorvidt de skal reise eller ikke, og om hva de får dekket via reiseforsikringen om noe skulle skje.

– Det er i hovedsak kansellering og avbestilling kundene spør om eller melder fra om, sier Nielsen.

Til nå har Fremtind registrert nær 330 avbestillinger av reise, til en estimert erstatning på cirka 1,4 millioner kroner.

Spør om butikker er åpne

Det er ikke bare smittefrykt og reisebekymringer kundene ringer for.

– Det er også folk som lurer på om servicetilbudene på reisedestinasjonen deres er åpne, som restauranter, butikker og liknende, forteller Nielsen.

– Dessverre er det ikke alt vi kan svare på om servicetilbud, men resten hjelper vi gledelig til med”.

Teknologien får ned ventetiden

– Med tusenvis av telefoner betyr det at en del kunder kan oppleve lang ventetid, og at det går en stund før vi får ringt dem opp igjen, forteller Nielsen.

Fremtind har tilrettelagt for at kundene raskt og enkelt skal få de svarene de trenger. I tillegg til eget tastevalg og oppdaterte nettsider hos både SpareBank 1 og DNB, har chatboten til Fremtind lært seg en del om koronaviruset i det siste.

– Det er mange kunder som har spurt chatboten vår om koronavirus og vi har laget egne svar til kunder som bruker denne funksjonen, sier Nielsen.

Chatboten blir oppdatert etter hvert som nye spørsmål kommer, slik at den kan svare på stadig mer.

– Pågangen til chatboten har i løpet av uken økt med om lag 50 prosent,, og det som går igjen er «korona» og «avbestille reise». Vi ser at det stort sett er avbestilling av fremtidige reiser chatboten hjelper kundene våre med, sier Nielsen

Omfanget vil øke

Fremtind regner med at de får mer å gjøre i tiden som kommer.

– Vi anslår at antall innmeldte saker kommer til å øke. Vi har nå utvidet reiseforsikringen til å dekke enda flere områder, blant annet Sør-Korea, forteller skadeforebyggeren.

– Vi anbefaler alle å følge rådene til Folkehelseinstituttet og bruke sunn fornuft når det kommer til planlegging av fremtidige reiser. Er du engstelig, så bør du vente med å bestille, avslutter Nielsen.

Flere relaterte saker finner du HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart

(Illustrasjonfoto OFV/Bo A. Bergan)

Norge vs. Europa: Laveste snitthastighet mellom storbyene

(Foto: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Groups Responsible Business Report 2023

A frozen river at sunrise  in a wintry landscape  near Levi in Finnish Lapland  (Photo: Discover Airlines)

Discover Airlines winter flight schedule 2024/25: More flights to more destinations from Frankfurt and Munich

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn