For 120 år siden ble navnet til en elleve år gammel jente kjennetegnet på det første luksusbilmerket i verden. Dette er historien bak det nå ikoniske navnet Mercedes-Benz.
Den 2. april 1900 bestemte Daimler-Motoren-Gesellschaft seg for å kalle bilene sine Mercédès, etter datteren til Emil Jellinek. Den østerrikske forretningsmannen, som bodde i Nice, handlet biler av Daimler og registrerte dem for racerbegivenheter.
Nettsiden til Mercedes-Benz Museum finner du HER
Det første kjøretøyet med det melodiøse spanske navnet – Mercedes 35 PS – var en sensasjon i løpsuka i Nice allerede i mars 1901. Dette var ikke bare på grunn av meget avanserte teknologi for sin tid – noe som gjorde at den vant flere løp der – men på grunn av et særdeles elegant design.
Mercedes 35 hp blir sett på som prototypen til den moderne bilen, og har med sin progressive bilarkitektur blitt en modell for hele bilindustrien. Paul Meyan, daværende generalsekretær i Automobile Club i Frankrike, sa etter løpsuka:
– Vi har gått inn i Mercedes-tiden.”
Siden den gang har “Mercédès” prydet grillen til Daimlers personbiler. Navnet ble registrert som varemerke 23. juni 1902 og lovlig beskyttet 26. september 1902. Merkenavnet – som ble endret til Mercedes-Benz etter sammenslåingen av Daimler- og Benz i juni 1926 – er siden blitt både et uttrykk for, og en forpliktelse til både luksus og innovasjon.
Det eneste bilmerket med et kvinnelig navn
I dag er Mercedes-Benz det eneste bilmerket som bærer et kvinnelig navn.
– Kvinner som Mercédès Jellinek og Bertha Benz formet suksesshistorien til Mercedes-Benz fra starten av, sier Bettina Fetzer, leder for Marketing hos Mercedes-Benz AG.
– Med vårt She’s Mercedes-initiativ, som ble grunnlagt i 2015, bygger vi videre på denne tradisjonen for våre mange kvinnelige kunder over hele verden”.
Vedens mest verdifulle bilmerke i luksussegmentet
Siden 2016 har Mercedes-Benz vært verdens mest verdifulle luksusbilmerke og er det eneste europeiske merket blant de 10 beste i “Best Global Brands 2019” -rangeringen av Interbrand, det anerkjente amerikanske merkevarekonsulentselskapet.
Les også: Mercedes-Benz museum i Cannstatt utenfor Stuttgart