logo-white

2017 ble et godt år for Color Line

Color Line fikk en omsetning på ca. fem milliarder kroner i 2017, og oppnådde et driftsresultat (EBIT) på 630 millioner kroner. Resultatutviklingen reflekterer selskapets fokus på gode kundeverdier og effektivisering på land og om bord, samt reduserte bunkerskostnader og bedrede rammevilkår for norsk maritim næring.

Oceanic à la carte restaurant ombord i Color Magic (bildekilde: Color Line)

Driftsinntektene ble i 2017 4 968 millioner kroner mot 4 896 millioner kroner i 2016. Driftsresultat før avskrivinger og charterleie ble 1 180 millioner mot 1 149 millioner kroner året før. Antall passasjerer var 3 805 023, mot 3 850 947 i 2016, og antall fraktenheter (12m) i 2017 var 180 480 mot 175 680 mot i 2016.

Color Line har de senere årene investert i ny teknologi og gjort organisatoriske grep i landorganisasjonen.

– Samlet gir de teknologiske og organisatoriske grepene lavere kostnader, økt produktivitet og styrket konkurransekraft, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line, som legger til;

– Forutsigbare og internasjonalt konkurransedyktige rammevilkår er en forutsetning for å kunne gjøre investeringer fra et norsk ståsted i nye skip og innovative, miljøvennlige maritime løsninger.

Verdens største plug-in hybridferge vil være 160 meter lang, og ha en kapasitet på 2 000 passasjerer og ca 500 biler. Skipet vil gi betydelig økt kapasitet på strekningen mellom Norge og Sverige, og vil representere et utvidet og forbedret servicetilbud om bord og dermed en ny og bedre reiseopplevelse. (illustrasjon: Color Line/ Ulstein Verft)

Color Lines miljøstrategi preger rederiets satsinger. 17. februar 2017 inngikk selskapet kontrakt med Ulstein Verft om bygging av verdens største plug-in hybrid skip, der batteriene lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg eller lades om bord fra skipets generatorer. Med landstrøm i Sandefjord i 2017, har alle norske havner som Color Line trafikkerer landstrømanlegg. Det miljøvennlige skipet vil bli satt inn i ruten Sandefjord-Strømstad våren 2019, og vil bli bygget til norsk flagg og bli registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR).

Les også: Ulstein Verft skal bygge Color Lines nye hybridskip

Color Line er i dag det eneste rederiet med norsk eierskap, norsk hovedkontor og flåte under norsk flagg, som opererer i fast, helårstrafikk mellom Norge og utenlandske havner.

– Forbedrede, internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser sammen med videre utvikling av teknologiløsninger, effektivisering og produktutvikling forventes å bidra positivt til resultatene de neste årene, sier Trond Kleivdal.

Ca. 65 prosent av selskapets estimerte bunkerskostnader for 2018 og ca. 30 prosent for 2019 er sikret. Den underliggende driften er god og Color Line er godt rustet til å møte utfordringene i årene fremover.

Les flere saker om Color Line HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart