logo-white

2018 ble et godt år for Color Line

Color Line fikk en omsetning på over fem milliarder kroner, og et driftsresultat (EBIT) på 686 millioner kroner i 2018. Det gode resultatet i 2018 skyldes blant annet økt inntjening per kunde, vekst i fraktmarkedene og effektiv drift.

Sammen med søsterskipet M/S Color Fantasy er M/S Color Magic verdens største cruiseskip med bildekk. De ulike linjene har en tydelig differensieringsstrategi. (bildekilde: color line)

Color Line`s inntekter ble i 2018 på 5.141 millioner kroner mot 4.968 millioner året før. Driftsresultat før avskrivinger og charterleie ble 1.217 millioner kroner mot 1.180 millioner kroner året før.

Antall passasjerer var 3.780.748 mot 3.805.023 i 2017, og antall fraktenheter (12m) i 2018 var 182 632 mot 180 480 i 2017.

Color Lines gode resultater skyldes blant annet mange års systematisk arbeid og målrettede investeringer i teknologi og kompetanse.

– Dette gir økt inntjening, høy kundelojalitet og effektiv drift, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line, som legger til;

– Forutsigbare og internasjonalt konkurransedyktige rammevilkår gir trygghet for fortsatte investeringer fra et norsk ståsted i nye og innovative, miljøvennlige løsninger.

Trond Kleivdal (bildekilde: color line)

Color Line legger til grunn for sine investeringer myndighetenes og det internasjonale samfunnets arbeid for å redusere klimagassutslipp.

I tråd med myndighetenes ambisjoner om å flytte gods fra vei til sjø og bane, kjøpte selskapet i 2018 ro-ro skipet M/S Color Carrier. Skipet ble satt inn i ruten mellom Oslo og Kiel i januar i år.

Color Line har under bygging verdens største plug-in hybrid skip ved Ulstein Verft, som vil bli satt inn i ruten Sandefjord-Strømstad sommeren 2019. Det miljøvennlige skipet vil bli bygget til norsk flagg og bli registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR).

M/S Color Hybrid vil seile inn og ut Sandefjordsfjorden på batteridrift (illustrasjon).

Color Hybrid vil ha mer enn 70 prosent av underleveransene fra bedrifter i den maritime klyngen i Norge.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.

– Internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser sammen med videre utvikling av teknologiløsninger, effektivisering og produktutvikling forventes å bidra positivt til resultatene de neste årene, sier Trond Kleivdal.

Ca. 70 prosent av selskapets estimerte bunkerskostnader for 2019 samt ca. 45 prosent for 2020 og ca. 8 prosent for 2021 er sikret. Den underliggende driften er god og Color Line er godt rustet til å møte utfordringene i årene fremover.

Flere saker om Color Line finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Padling er populært, her fra Sørenga i Oslo (Foto: Marius Dalseg/DNT)

Slik blir det påskestemning der du er

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen