I mars 2019 ble det for første gang i historien solgt flere elbiler enn fossile biler.

Christina Bu - generalsekretær - Norsk elbilforening
Mange høydepunkter å feire fra elbilåret 2019. Nå er det viktig at politikerne fortsetter å styre stødig i elbilpolitkken, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening/Aksel Jermstad)

– Mars-rekorden var ett stort høydepunkt fra elbilåret 2019, men det er mer å feire, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening:

  • Vi passerte 250 000 elbiler på norske veier.
  • Tesla 3 ble den mest solgte nybilen i Norge og vant kåringen “Årets bil” (Din Side).
  • Nissan LEAF når hele 60 000 solgte totalt i Norge..
  • Bergen er første større by i verden som passerer 20 prosent elbilandel av den totale bilparken.

– Disse fantastiske høydepunktene fra 2019 har lille Norge grunn til å være veldig stolte av. Spesielt gøy er det med elbilandelen i Bergen. Vi er spente på hvordan Oslo vil svare på den, sier Christina Bu. Oslo har en elbilandel på drøye 16 prosent av sin bilpark.

2025-målet innen rekkevidde

Per 15. desember ligger elbilandelen i nybilsalget for hele landet på 43 prosent. På drøye fem år skal denne andelen øke til 100 prosent for å nå Stortingets mål om kun salg av nullutslippsbiler i 2025.

– Nå er det viktig at politikerne fortsetter å styre stødig i elbilpolitikken. Fortsatt skal veldig mange overbevises om at elbil er det smarteste valget. Da må folk være trygge på at vil lønne seg å velge utslippsfritt, og at de kan lade enkelt og effektivt både hjemme og på farten, understreker Bu.

Årets elbilsalg har totalt sett vokst mye siden i fjor, med en oppgang på 33,7 prosent så langt i år.

– I 2020 bør elbilsalget passere 60 prosent markedsandeler for å være i rute mot 2025, sier Bu.

Mellom 20 og 30 nye elbilmodeller kommer på markedet i 2020, og salget starter for mange av dem allerede på nyåret. Først ute er mest sannsynlig MGs elektriske SUV ZS EV som kommer allerede i januar. Andre modeller mange venter på er Volkswagen ID.3, Volvos Polestar 2, Skoda Vision iV, Peugeot e-208 og Tesla Model Y.

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) per 15. desember 2019.

Kommentarer