Nærmere to millioner fløy med Norwegian i januar 2020. Det er 25 prosent færre enn samme måned ifjor. Nedgangen til tross – både kabinfaktoren og lønnsomheten var høyere enn i januar 2019.

Norwegian - Boeing 737-800 - Randaberg - Ryfylkebassenget
Over Tungenes, Randaberg og Boknafjorden med Ryfylkebassenget i bakgrunnen (foto: ©otoerres)

Totalt 1.974.606 passasjerer fløy med Norwegian i januar 2020, mot 2.638.958 samme måned ifjor. Det gir en nedgang på 25 prosent. Kabinfaktoren -også kalt fyllingsgraden, økte med 4.8 p.p. til 80.9 prosent, mens RPK (passasjerinntekt per setekilometer) og ASK (tilbudt kapasitet) var henholdsvis 24 og 29 prosent lavere enn i januar 2019.

– Jeg er godt fornøyd med at vi fortsetter å levere på strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet. Dette er den tiende måneden på rad at den planlagte kapasitetsreduksjon har påvirket enhetsinntektene og fyllingsgraden positivt. Jeg er også fornøyd med at punktligheten forbedres betydelig, for jeg vet hvor viktig dette er for kundene våre, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.

– Jeg ser frem til å jobbe sammen med mine dedikerte kolleger på bakken og i lufta framover. Sammen skal vi posisjonere selskapet for en lønnsom og bærekraftig fremtid i internasjonal luftfart, fortsetter han.

Den planlagte kapasitetsreduksjonen og optimaliseringen av rutenettverket til Norwegian fortsetter å påvirke tallene positivt. Punktligheten for januar var på 87 prosent – dette er den høyeste punktligheten selskapet har hatt i en enkeltmåned siden 2015.

Estimert yield for januar 2020 er NOK 0.40 mot 0.35 samme måned året før, noe som gir en økning på 15 prosent. Når det gjelder enhetsinntektene ligger estimatet på NOK 0.32 i januar mot NOK 0.25 ifjor – DVS en økning på 22 prosent.

Per 31. januar 2020 hadde totalt 35.531.118 passasjerer reist med Norwegian de siste 12 månedene, mot 37.649.160 i den 12 månedersperioden som ble avsluttet ett år tidligere . Det gir en nedgang på seks prosent. Fyllingsgraden økte imidlertid med 1.9 p.p. til 87.1 prosent

Flere saker om Norwegian finner du HER

Kommentarer