logo-white

700 millioner sikrer Fjord Lines videre drift

Hele 90 prosent av Fjord Lines inntekter forsvant da landegrensene ble stengt. Statens kontantstøtteordning, ny finansieringsplattform og kraftige kostnadstiltak sikrer at selskapet kan videreføre sine ambisjoner for de kommende årene.

MS Stavangerfjord - Fjord Line - Bergen - Akvariet - Nøstet - Ulriken
MS Stavangerfjord seiler fra Bergen med kurs for Risavika utenfor Stavanger og Hirtshals i Danmark (Foto: Erik Ask/Fjord Line)

– 2019 var et rekordår for oss både i omsetning og resultat. At vi allerede nå har sikret driften gjennom denne krisen viser at eiere, banker, långivere og andre leverandører og samarbeidspartnere har stor tro på vår forretningsmodell og våre ambisiøse mål for fremtiden, sier konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line.

Finansieringsdugnaden

Effekten av statens kontantstøtte, eierkapital, avdragsutsettelser og renteakkumulering er beregnet til over 700 millioner i positiv kontantstrøm for 2020.

Rickard Ternblom- Konsernsjef -Fjord Line
Konsernsjef i Fjord Line, Rickard Ternblom. (Foto: Styrk Fjærtoft)

– Vi er en sesongbedrift som tjener våre penger i sommerhalvåret. Dette året vil trafikken mellom Norge, Danmark og Sverige være svært liten, selv om vi håper at landegrensene åpnes noe når vi kommer ut i juni. Uansett vil vi komme oss igjennom 2020 og være klare for et mer normalt år i 2021. Vi er nå på mer trygg grunn, sier Ternblom.

Det har vært en krevende prosess

– Det er mange elementer som henger sammen når man går inn i en slik refinansieringsprosess. Ingenting er på plass før alt er på plass og det har vært en god, tradisjonell norsk dugnadsånd som brakte oss helt i mål. Vi er en av de første store reiselivsbedriftene i Norge som har fullført en slik prosess. Det er vi litt stolte av. Det viser at tilliten til eierne og selskapet er god, og det lover godt for våre planer videre, sier Ternblom.

Fjord Line berømmer myndighetene

– Politikere og statlige myndigheter har vært tilgjengelige og lyttende til våre innspill. Kontantstøtteordningen har vært og er viktig for oss. Vi representerer en bransje som bidrar til å øke Norges handel med utlandet, og er dermed en viktig del av norsk samferdselsstruktur. Det tror jeg mange i enda større grad har fått øynene opp for nå. Vi er tilfredse med myndighetenes vilje og evne til å handle, sier Ternblom.

De ansatte har vært viktige.

– Vi har mer enn halvert driftskostnadene. De ansatte har gjort og gjør en fantastisk innsats, og styret og ledelse har i tillegg bidratt med frivillige lønnskutt. Alle våre leverandører har også vært forståelsesfulle og konstruktive. Denne krisen er ikke over, og effektene vil vare lenge, men vi har fått den arbeidsroen vi trenger for å se fremover, sier Rickard Ternblom i Fjord Line.

Fjord Line hadde i 2019 1,5 millioner passasjerer, en omsetning på 1 613 MNOK med et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på 425 MNOK

Flere relaterte saker finner du HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn

(bildekilder: visitnc.com/related.dk)

På stjernejakt i det sørlige USA

(Kilde:/skjermdump: Flightradar24.com)

Avinor: Forsiktig åpning av luftrommet over Sør-Norge

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024