Chatroboter, smarte hotellrom og avslappende luksus. Nå som vi er i gang med 2018 ser vi fremover og tar en grundig titt i krystallkulen for å avsløre hvilke reisetrender som vil prege året.

Priority check-in for Le Club Accor Hotels (bildekilde (accorhotels)

Her er AccorHotels 7 trender for reiseåret 2018:

1. Lokale tjenester

Uansett hvor du er i verden, står hotellet sentralt i samfunnsbildet. Det er det første du får øye på når du kommer på besøk og det er et kjent landemerke for lokalbefolkningen. På mange hoteller samles folk til middag eller for å ta en drink, også de som ikke bor på hotellet selv. Hos AccorHotels tror de at hotellet har potensial til å bli et tydeligere midtpunkt i lokalsamfunnet, også for lokale bedrifter og tjenester, og at 2018 kan være utgangspunktet for en slik utvikling.

Jan Birkelund (fotograf Mattias Bardå)

Gjennom det nye konseptet AccorLocal inviterer AccorHotels lokale butikkeiere til å tilby sine produkter på konsernets hoteller. Og ved å åpne hotellet ytterligere, vil man også gjøre det mulig for lokalbefolkningen å benytte seg av hotellets tjenester – uten å måtte bestille rom.

At hotellene er åpne døgnet rundt, betyr at bedriftene kan utvide tilbudene utenom de vanlige åpningstidene, og utvide sitt utvalg av tjenester. Det kan være tilbud som bukettleveranser, yoga og trening, matlevering eller bilutleie gjennom konsernets partnerskap med Europcar.

– AccorHotels tar sikte på å gjøre hotellet til et lokalt møtested der alle føler seg velkommen. Ved å invitere lokalbefolkningen og lokale bedrifter ønsker vi å bidra til å skape nye møter mellom mennesker. Med AccorLocal har vi utviklet en modell som gir de rette forholdene for små bedrifter, lokalsamfunn og ansatte for å bygge sosial og økonomisk verdi på hotellene, sier Jan Birkelund, salgs- og distribusjonsleder for AccorHotels i Norden og Finland.

2. Bleasure Travelling

De siste årene har markedet for forretningsreiser vært under utvikling. I takt med at grensene mellom jobb og privatliv blir stadig mer utydelige, har de forretningsreisendes forventninger til tjenester også endret seg.

Den såkalte «bleasure-reisingen» har økt kraftig de siste årene, og markedet for disse reisende vil nå nye nivåer i 2018. Denne typen reisende blander nytte og fornøyelser og sørger for å få mest mulig ut av forretningsreisen, også utenfor fullspekkede møteplaner.

«Bleasuring» kan komme til uttrykk på flere forskjellige måter, men streber etter å kombinere tid borte fra hjemmet med givende erfaringer. Det kan være forretningsreisende som forlenger oppholdet i forbindelse med en konferanse, familie eller partner som deltar på en forretningsreise, nærhet til helsebehandlinger eller fritidsaktiviteter mellom møter eller en event som legges til et tropisk feriemål i stedet for en by.

Hele familien på hotell (bildekilde (accorhotels)

3. Avslappende luksus

I lang tid har gull, marmor og strikse dresskoder vært ubestridte regler rundt om på verdens luksushoteller. Men det skjer en endring i hvordan dette publikum ser på luksusovernatting.

Den nye luksusen kalles i stedet avslappet overnatting. Selve luksusen uttrykker seg gjennom eksklusivt tilpassede aktiviteter og opplevelser.

Dagens luksusforbruker har samme økonomiske muligheter som sine forgjengere, men velger å bruke dem på nye erfaringer, fremfor på materielle ting.

Dette merkes ikke minst når vi ser et voksende marked for private luksusboliger, der gjestene kan nyte en unik og skjermet overnatting samtidig som de fortsatt nyter klassiske hotelltjenester som rengjøring, matlaging og annen VIP-behandling

AccorHotels driver i dag fire hotellkjeder innen luksussegmentet; Fairmont, Raffles, Sofitel og Banyan Tree. Der har man har merket en økning av hotellgjester som søker «avslappet luksus», og man tror på en fortsatt økning av denne typen reisende også i 2018.

Samtidig har AccorHotels et luksusmerke innen utleie av private luksusboliger, onefinestay, som har som mål å vokse i det kommende året, mål om å utvide tilbudet til 200 destinasjoner samt utvide tilbudet med ytterligere 1000 luksusleiligheter i 2018, fra dagens 10 000.

Spa og velvære (bildekilde (accorhotels)

4. Tilpassede tjenester

I dagens konkurranseutsatte turisme er det viktig for hotellene å kunne gi gjestene et personlig opphold.

Flere reisende velger hoteller basert på tidligere gjestevurderinger på ulike reisesider, derfor blir det viktigere for hoteller og hotellkjeder at nettopp deres hotellopplevelse faller i smak hos gjesten. Derfor ønsker de å finne ut så mye som mulig om gjestene sine.

I det kommende året vil vi se økt bruk av plattformer som CRS, mobilapper og lojalitetsprogrammer som hjelper hotellene med å målrette tilpassede tilbud og annen informasjon direkte til reisende og gjester.

Kortreist mat er en trend som blir stadig sterkere (bildekilde (accorhotels)

5. Meningsfull og bærekraftig reising

Etter hvert som målgruppen Millennials blir eldre og får mer kjøpekraft, øker også viktigheten av bærekraftige tilbud fra hotellnæringen.

En stadig økende andel av dagens reisende vil skape mening med sine reiser samtidig som de vil være sikre på at de etterlater et minimalt avtrykk på miljøet.

Gjestene forventer at hotellet skal drives på en bærekraftig måte og ser gjerne at de er involvert i sosiale og miljømessige prosjekter i nærområdet.

Gjennom bærekraftprogrammet Planet 21 adresserer AccorHotels disse spørsmålene på sine hoteller rundt om i verden. Energieffektive bygninger og redusert matsvinn vil være to av konsernets viktigste spørsmål i det kommende året.

6. Chatroboter

Restauranter. Barer. Shopping. De fleste byer har mange skjulte perler som få turister noensinne hører om eller ser glimt av.

Som besøkende er det ofte vanskelig å vite hva som er genuint for den byen du befinner deg i. Eller engang hvordan man finner frem dit …

Ved hjelp av automatiserte sanntidsløsninger med chattemeldinger, såkalte chatbots, kan reisende få hjelp til å velge overnatting og planlegge aktiviteter på reisen. Det eneste som kreves er å stille spørsmål i chatforum som Facebook og Messenger. Og jo mer de reisende bruker chatroboten, desto mer kan AI-tjenesten tilpasse sine forslag ut fra personlige preferanser.

For ett år siden lanserte AccorHotels Mercure BOT som husker lokale tips og historier fra alle verdenshjørner.

Gjennom chat blir brukeren veiledet til det genuint lokale, og får oppleve mer enn de klassiske turistområdene. Og med tiden er ideen at chattetjenesten skal utvikles og forbedres organisk ved at brukerne selv deler sine erfaringer og ideer med roboten.

Les og se mer HER

Kunstutstilling på hotellet (bildekilde (accorhotels)

7. Smarte hotellrom

Vi ser stadig flere tjenester og produkter som tilpasser hotellenes tilbud til gjestene. Nå begynner vi også å se utviklingen av hotellrom som selv tilpasser seg ut fra hvem som bor der.

Tilkoblede rom som gjennom talekontroll eller en multikontroll som bl.a. kan justere lys, lyd og temperatur er på full fart inn i markedet.

I november kunne AccorHotels avsløre at de tester et nytt smart romkonsept som styres med hjelp av stemmestyring og IoT.

Noen av funksjonene som testes er et tilkoblet nettbrett som regulerer lyset og musikken i rommet, åpner og lukker gardiner, hever og senker ryggstøttene, og styrer audiovisuelt utstyr.

Med hjelp av LED-belysning og bevegelsesdetektorer samt digitale enheter som leser kroppens funksjoner, kan disse digitalt utstyrte rommene høres, kjennes og dufte for å øke gjestens velvære.

Les flere saker om reisetrender HER og om AccorHotels HER og HER

Kommentarer