Statseide Aena er eneste gjenværende aktør i anbudskampen om å drive den omstridte Corveraflyplassen i Spania. Det ble klart etter at det franske selskapet Edeis trakk sitt kandidatur.

Region of Murcia International Airport ligger ved Corvera – mellom regionhovedstaen Murcia og marinebyen Cartagena. Flyplassen har stått ferdig i flere år, men er ikke åpnet pga. politisk uenighet (Bildekilde: Region Murcia)

Franske Edeis valgte å trekke sitt anbud i kampen om å drive den omstridte Corveraflyplassen, melder Spaniaavisen.

Det betyr at statlige Aena står igjen som eneste tilbyder av de tre som opprinnelig ønsket å drive Región de Murcia International Airport de neste 25 årene. Aena driver idag både Murcia San Javier og Alicante-Elche flyplassene.

Corveraflyplassen har stått ferdig og klar til bruk i flere år. Politisk og økonomisk uenighet har ført til flere utsettelser. Nå kan det gå mot en løsning. (Screenshot: airm.es)

Det som gjør saken spesiel er at Aena opprinnelig krevde 35 millioner euro i kompensasjon for å forlate Murcia San Javier etter å ha fått bygget en ny rullebane og utvidet terminalen på den millitære flyplassen ved Mar Menor.

Det er fortsatt uvisst når (og om)  Región de Murcia International Airport kan åpnes for trafikk.

Tidligere saker: Aena og Edeis kjemper om driftskontrakten for Corveraflyplassen – Aena har lagt inn anbud på drift av Corvera-flyplassen

Les mer om Aena HER,  om Edeis HER, om Castellón  HER og om Region of Murcia International Airport  HER

Les også: 

Terminalbygget på MJV – Murcia San Javier. Flyplassen skal etter planen legges ned for sivil passasjertrafikk når den nye regionlufthavnen ved Corvera åpnes (foto: ©otoerres)

British Airways Airbus A 320 lander på MJV – Murcia San Javier i Spania (foto: ©otoerres)

kilder: spaniaavisen.no, murciatoday.com

Kommentarer