Flyselskapet Air France kan komme til å fase ut alle sine 10 Airbus A 380 innen 2024. Årsaken skal være at flyene er for store, samt at driften er ustabil.

Air France fikk sine første Superjumboer i 2009 og har idag en flåte på 10 fly av denne typen. (airfrance.com)

Air France har vedtatt at halvparten av selskapets 10 Airbus A 380 skal utfases/pensjoneres iløpet av de neste to årene – frem til 2021. De siste fem skal få modernisert kabin og holdes i trafikk i noen år til. Deretter vil de bli erstattet av mindre flytyper, skriver danske check-in.dk.

Den franske avisen La Tribune skriver at Air France ønsker å kvitte seg med superjumboene fordi de er for store og er rammet av stadige driftsforstyrrelser. Selskapet ser derfor på mindre og mere rentable flytyper, som ikke er rammet av så mange driftsforstyrrelser som A 380.

Tidligere er det kjent at Qatar Airways vil fase ut sine Airbus A 380 når leasingavtalene på flyene utløper: Tyske Lufthansa skal selge seks av sine 14 superjumboer, mens Qantas har annullert en ordre på åtte fly av denne typen.

Verdens største A 380 operatør – Emirates, ble tidligere i år enige med Airbus om de utestående leveransene av denne typen. Selskapet vil ta mot nye 14 Superjumboer frem til produksjonen legges ned i 2021. Samtidig ble det inngått en ny avtale om totalt 70 fly av typene A330-900 og A 350-900.

Les også: Emirates satser på A330-900 og 30 A350-900 fremfor A 380 (februar 2019) – To første A 380 til “høggern” (mai 2019)

Flere saker om Air France og Airbus A 380 finner du HER og HER

Kommentarer