Latviske airBaltic vil kvitte seg med sine siste Boeing 737-maskiner høsten 2019 – ett år tidligere enn først planlagt. Selskapet har idag åtte fly av denne typen.

Snart slutt for Boeing 737 hos airBaltic.De siste flyene settes på bakken til høsten (©otoerres)

Arbeidshesten Boeing 737 synger på siste verset hos airBaltic – det nasjonale flyselskapet i Latvia. Til høsten vil de siste gjenværene 737-maskinene bli faset ut av flåten. Det er ett år tidligere enn opprinnelig planlagt. Selskapet har idag åtte fly av typen fordelt på seks 737-300 og to 737-500.

airBaltic flyr til over 60 destinasjoner fra hjembasen Riga i Latvia. Fra hver av disse stedene, tilbyr selskapet praktiske forbindelser via Riga til nettverket sitt gjennom Europa, Skandinavia, SUS og Midtøsten. airBaltic tilbyr også direkteflyvninger fra Tallinn og Vilnius (bildekilde: airBaltic)

Airbus A 220-300 (tidligere Bombardier CS 300) blir fremtiden fly hos airBaltic. Selskapet vil iløpet av året få levert åtte nye fly av denne typen i tillegg til de 14 som allerede er levert.

airBaltic Airbus A 220-300 (Bombardier CS 300) har plass til 148 passasjerer mot 120 til 144 på selskapets eldre Boeing 737- maskiner (photosource: airbaltic/bombardier)

airBaltic vil iløpet av de neste årene også fase ut sine 12 Bombardier Q400NG turboprop. Også disse vil bli erstattet med Airbus A 220-300 innen 2022. Selskapet har bestilt total 50 fly av denne typen med opsjon på ytterligere 30 maskiner.

Staten Latvia er hovedeier i airBaltic med 80 prosent av aksjene, mens den danske investoren Lars Thuesen sitter på de siste 20 prosentene.

airBaltic Bombardier Q400NG (ab)

Flere saker om airBaltic finner du HER

airBaltic Airbus A 220-300 (photosource: airbaltic/bombardier)

Kommentarer