logo-white

Airbus: Behov for 31,000 nye fly de neste 20 årene

Det er 100 år siden verdens første betalte flypassasjer. I 2014 vil 32 millioner flygninger bringe tre milliarder passasjerer og 50 millioner tonn i frakt.

A 320neo`s første flyvning (foto: a.doumenjou )
A 320neo`s første flyvning (foto: a.doumenjou )

Den årlige markedsanalysen (Global Market Forecast) fra flyprodusenten Airbus estimerer at flytrafikken de neste 20 årene (2014-2033) vil vokse med 4,7 prosent årlig. Dette vil kreve flere enn 31,400 nye passasjer- og fraktfly (100+ seter) til en verdi av US $4,600 milliarder. Mens dagens flåte teller 18,500 fly, vil den innen 2033 bestå av 37,500 passasjer- og fraktfly, en økning på nær 19,000 fly. 12 400 eldre, mindre energieffektive fly vil erstattes.

I følge Airbus står fremvoksende markeder som Asia, Latin Amerika, Afrika og Midtøsten for den største delen av veksten. En økt urbanisering vil føre til en dobling av såkalte megabyer til 91 innen 2033. Hele 95 prosent av verdens langdistanseruter vil gå mellom eller via disse.

Trenden for økt bruk av større fly tilsvarende A330, A350 XWB og A380 vil vedvare, og de vil i årene fremover være aktuelle for bruk både på langdistanseflygninger og i stadig større grad på regionale og innenriksflyginger. Basert på dette estimerer Airbus et behov for 9,300 store passasjer- og fraktfly over de neste 20 årene, hvor 7,800 er fly med to midtganger med mellom 250 og 400 seter og 1,500 store fly med plass til over 400 seter. Av disse vil nesten halvparten av leveransene være rettet mot Asia / Stillehavsregionen, etterfulgt av Midtøsten (16 %), Europa (15 %) og Nord-Amerika (9 %).

I markeder for fly med én midtgang, hvor A320-familien er godt etablert som den globale markedslederen, estimerer Airbus et behov for over 22,000 nye fly over de neste 20 årene, en økning på 2,000 fly fra fjorårets markedsanalyse. Ordre på slike fly vil fortsette å være stor i markeder som Europa og Nord-Amerika, men begge regioner vil bli overgått av et økende behov i Asia for fly med én midtgang.

— Vi ser en imponerende vekst i luftfarten. Vår siste markedsanalyse bekrefter at den vil fortsette. Mens etablerte markeder som Europa og Nord-Amerika fortsetter å vokse, vil Asia sammen med fremvoksende markeder bidra til en dynamisk utvikling. Denne trenden bekreftes av at kinesisk innenrikstrafikk vil være verdens største marked for luftfart i løpet av de neste ti årene, sier John Leahy, som i Airbus er Chief Operating Officer relatert til kunder.

Trafikkveksten har ført til at den gjennomsnittlige flystørrelsen har vokst med 40 prosent siden 1980-årene. Store fly som Airbus A380, kombinert med et høyere setebelegg, gjør at selskaper kan få en mest mulig effektiv bruk av landingsrettigheter, med transport av flere passasjerer uten å måtte sette inn ekstra fly — slik for eksempel Londons Heathrow Airport har oppfordret til. At flyprodusentene har vært opptatt av at veksten skal være bærekraftig, har gjort det mulig i løpet av de siste 40 årene å redusere drivstofforbruk og støy med minst 70 prosent. Denne trenden vil fortsette med nye flytyper som A320neo, A330neo, A380 og A350XWB.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Qatar Airways)

Hamad International Airport kåret til “Verdens Beste Flyplass” under Skytrax World Airport Awards 2024

(Bilde/illustrasjon: apollo reiser)

Apollo lanserer nye reiser til «Destinasjon Ukjent»

Radisson Hotel & Conference Centre Oslo Airport har 52 moderne og fleksible møterom (Foto: Radisson Hotel Group)

Erfaren hotelldirektør vender tilbake til Oslo Lufthavn Gardermoen

Røst lufthavn (Foto: Øystein Løwer/Avinor)

Daniel Østensen ny lufthavnsjef for Røst og Værøy