Deutsche Zentrale für Turismus (DZT) har nå startet satsing på den digitale språkassistenten Alexa i USA og i Storbritannia.

Alexa ble lansert med en “skill” under navnet ”Germany Travel Tips” i Amazon-Store. Der legges det fortløpende ut tre tips for hver delstat – til sammen 48 – innen kategoriene natur, kulturopplevelser, aktiviteter og rekreasjon.

Tilgangen er bygd opp slik at Alexa først spør brukerne om deres reisepreferanser, for så intuitivt å føre dem til nye anbefalinger og reisetips. Hver inspirasjon starter med en karakteristisk lydfil, etterfulgt av informative, talende bidrag fra Alexa.

Petra Hedorfer, styreleder i Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (Tysklands nasjonale turistkontor) forklarer:

– Eksperter i markedsforskningsforetaket Comscore i USA forventer at etterspørselen etter språkassistanse vil øke med 50 prosent allerede i 2020. Med Alexa-prosjektet lanserer vi et nytt hjelpemiddel i markedsføringen hos våre destinasjonsledere – et innovativt grep til hjelp for deres fremtidsrettede informasjons- og bookingkanaler.”

Ifølge en studie gjort av Globalwebindex, benytter i dag 17 prosent av verdens nettbrukere seg av digital språkassistanse, mens 34 prosent kan tenke seg det.

Dette innebærer at over halvparten av forbrukerne vil kunne nås med talestyrte applikasjoner innen overskuelig fremtid. Tydeligst vises dette hos unge målgrupper fra 16 til 35 år, som står for to tredjedeler av talestyrt bruk.

Sett med markedsøyne blir talestyringsteknologien hyppigst benyttet i asiatiske-Stillehavsområder, så vel som i USA og Storbritannia.

Målgruppen for DZT er de helt unge brukerne og digitalt innfødte mellom 25 og 35 år – en potensielt sterk og reiseglad gruppe, som er fortrolig med dialogsystemets mangfoldige anvendelsesmuligheter.

En innledende markedsføringskampanje i tilsvarende elektroniske medier vil formidle lanseringen av Alexa Skill til denne målgruppen.

Les flere nyheter om Ferielandet Tyskland HER og HER, samt om Reiselandet Tyskland HER og HER