logo-white

Alitalia på felgen – igjen

Alitalia flakser videre som er skadeskutt kråke med tom pengekasse og vrangvillige fagforeninger. Selskapet trenger opp mot 20 milliarder kroner for å kunne overleve (nok en gang), mens ledelsens spareforslag blokkeres av fagforeningene.

Alitalias nye business klasse som ble
lansert i 2015 (Bildekilde: Alitalia)

Alitalia har nok en gang fløyet inn i økonomisk turbulens — muligens den kraftigste noensinne. Det italienske flyselskapet, hvis økonomi best kan sammenlignes med en bøtte uten bunn, trenger nå mellom 15 og 20 milliarder for å kunne overleve.

Da Alitalias fagforeninger sa nei et forslag om 1000 nye oppsigelser, samt en lønnsnedgang på åtte prosent for de gjenværende 12.500 ansatte, valgte ledelsen å inngå en såkalt «konkursbeskyttelse» tilsvarende USA`s Chapter 11, skriver danske Standby.dk.

Aksjonærene har de siste årene pumpet inn over 10 milliarder i det kronisk økonomisk kriserammede flyselskapet.

Etihad Airways har siden 2014 har vært største aksjonær med 49 prosent av aksjene i Alitalia. Nå sier det arabiske flyselskapet at de har gjort alt som gjøres kan for å redde Alitalia og at en «fundamental omstrukturering» nå er nødvendig.

Etihad Airways sitter med eierposter i en rekke andre flyselskaper som airberlin, Air Serbia (tidligere JAT), Air Seychelles, Etihad Regional (Darwin), Jet Airways og Virgin Australia.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Padling er populært, her fra Sørenga i Oslo (Foto: Marius Dalseg/DNT)

Slik blir det påskestemning der du er

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen