Amadeus nære partnerskap med Finnair forsterkes ytterligere gjennom en fornyet samarbeidsavtale, som gir Finnair bedre fleksibilitet for å utvikle deres nye NDC distribusjonsstrategi.

Finnairs Airbus A 350 XWB på Oslo lufthavn Gardermoen (bilde: ©otoerres)

Finnairs NDC Partner Program vil gi reiseselgere tilgang til innhold via flere ulike løsninger, blant annet samlingsplattformer som Amadeus Travel Platform.

Reisebyråer som blir med i NDC Partner-programmet kommer til å få tilgang til samme brede innhold som finnes tilgjengelig via andre formidlingskanaler. Dermed kan de kjøpe Finnairs produkter og tjenester via den kanalen de ønsker.

Gjennom NDC og andre initiativ leverer Amadeus teknologien som støtter Finnairs strategi om å øke salget av tilleggstjenester og forbedre kundeopplevelsen.

Finnair driver full integrasjon av Altéa NDC i Amadeus Travel Platform

I tillegg til den fornyede avtalen melder også Amadeus og Finnair om en ny, viktig milepæl i deres strategiske partnerskap, nemlig at Finnair er det drivende flyselskapet i å integrere Altéa NDC med Amadeus Travel Platform.

Dette understøtter Finnairs strategi for digital transformasjon, som har som mål å så effektivt som mulig kunne distribuere nytt innhold og priser gjennom en NDC-kobling til alle kanaler.

Takket være standardiseringen som Altéa NDC følger, vil alle Altéa NDC- selskaper automatisk kunne integrere sitt innhold via denne NDC-koblingen med enkle tastetrykk.

Dette er historisk for flyindustrien, ettersom flyselskapene nå kan oppfylle sine forretningsmål for NDC gjennom sømløs integrasjon med Amadeus Travel Platform.

For Amadeus-brukere betyr dette at Finnairs NDC-innhold vil kunne bookes via Amadeus Travel Platform, noe som sikrer både operativ kontinuitet og tilgang til et bredt utvalg av Finnairs produkter og tjenester.

– Flyselskapene er på en digital reise, og NDC er en av mulighetene de har til å forbedre sin salgskapasitet, sier Manuel Midon, Executive Vice President, Airlines North & West Europe i Amadeus.

– Amadeus har forpliktet seg til å bidra til at NDC skal fungere i stor skala, i både direkte og indirekte kanaler, slik at flyselskapene kan distribuere sitt innhold gjennom de kanalene de måtte ønske. Gjennom Finnair’s NDC Partner Program og den nye Altéa NDC-integreringen med Amadeus Travel Platform, støtter vi Finnair i deres langsiktige strategi med å effektivt distribuere innhold og priser i alle kanaler.”

– Vi tror at de nye distribusjonsløsningene vil komme alle aktører i verdikjeden til gode og skape vinn-vinn-situasjoner for alle. Det er nå stor fremdrift på området, og 2019 vil bli et avgjørende år for oss i vår innsats for å langsiktig forenkle distribusjonen ved hjelp av NDC, ONE order og andre initiativ, sier Rogier van Enk, VP Digital Revenue & Distribution, Finnair.

Finnair er en av Amadeus’ flyselskapspartnere i NDC-X-programmet, som driver industrialiseringen av NDC og sørger for at standarden fungerer for alle aktørene i verdikjeden. Som en del av Amadeus’ engasjement i å gjøre NDC til virkelighet, har Amadeus kontinuerlig oppnådd alle IATA’s sertifiseringer for NDC-standarden. Som IT-leverandør er Amadeus nå sertifisert NDC Capable på nivå 4, som inkluderer fullverdig Offer & Order Management – det vil si muligheten til å både å søke, bestille, betale og gjøre endringer.

Flere saker om Amadeus og Finnair finner du HER og HER

Kommentarer