logo-white

Amadeus oppnår nivå 3 i siste versjon av NDC-standarden

International Air Association (IATA) har sertifisert organisasjoner etter deres evne til å støtte NDC-standarden (New Distribution Capability) siden 2016. Amadeus har nå fornyet sin nivå 3-sertifisering av Altéa NDC på den siste versjonen av standarden (18.1), som kom i mars 2018.

Versjon 18.1 er en viktig milepæl i industrialiseringen av NDC. Det som skiller 18.1 fra tidligere versjoner, er at den bygger på flybransjens nye datamodell, som IATA har utviklet ved hjelp av Amadeus og andre samarbeidspartnere. Den nye datamodellen har som formål å tilby en konsekvent bransjemetode for bedre å kunne definere bruken av nye og eksisterende standarder. Dette støtter både bruken og industrialiseringen av nye standarder, slik som NDC.

— Vi har samarbeidet tett med IATA og andre bransjepartnere for å teste og forbedre den siste versjonen av standarden, som vil bidra til industrialisering og forenkle implementeringen, sier Gianni Pisanello, VP i Amadeus’ NDC-X-program.

Versjon 18.1 og den nye datamodellen innebærer at NDC-meldinger mellom flyselskaper og tredjeparter — uansett om det gjelder aggregatorer, reiseselgere eller andre bedrifter i bransjen — nå får en tydeligere og samtidig mer sømløs struktur.

I 2016 og 2017 oppnådde Amadeus nivå 3 som IT-leverandør og nivå 1 som aggregator. Amadeus er også på god vei til å oppnå nivå 3 som aggregator senere i år.

Les flere saker om Amadeus HER - Flere B2B nyheter finder du HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart