Amadeus spurte flere enn 8.500 brukere av applikasjonen CheckMyTrip fra over 40 land verden over, og som hadde reist i privatøyemed minst en gang 90 dager før COVID19-restriksjonene, om deres meninger. Undersøkelsen besto av ca. 50 spørsmål og var både kvalitativ og kvantitativ. 

British Airways Airbus A 320 inn for landing på nå nedlagte MJV – Murcia San Javier (foto: ©otoerres)

Her er noen av de viktigste resultatene av studien:

  • Reiselysten er fremdeles stor. Nesten tre fjerdedeler av de spurte sider at de kommer til å reise i løpet av de tre første månedene etter at COVID19-restriksjonene er opphevet. Enda mer oppmuntrende er det at samme majoritet sier at de forventer å ha samme eller større reisebudsjett tilgjengelig.
  • Detaljert informasjon er viktig. De reisendes fortrolighet med å fly, bo på hotell og reise med tog eller leiebil er fortsatt overveldende sterk. 65% av de spurte sier informasjonen om COVID19-forebyggende tiltak er «svært viktig» før de booker hotell, mens 62% sier det samme om flyreiser.
  • Beredskapsplaner er ikke lenger valgfritt. Viktigheten av reiseforsikring øker hos unge og gamle. Minst en tredjedel av de som deltok i undersøkelsen sier at de søker mer reiseforsikringsdekning enn før COVID19.
  • Reisebyråenes tid er ikke forbi. Reisende setter nå større pris på problemløsning og support, spesielt når det gjelder lengre reiser. 70% av alle de spurte var interessert i spesialtilpassede reiseopplevelser, enten anbefalt av et reisebyrå eller utformet selv.

– Vår undersøkelse ”Destination X” viser at det finnes millioner av reisende der ute som drømmer om sitt neste eventyr. De behøver oss alle for å hjelpe dem til å navigere gjennom de endrede grenserestriksjonene, hvilke tilbud som finnes og andre operasjonelle irrganger som kommer i deres vei for å gjøre drømmen til virkelighet, sier Champa Magesh, Executive Vice President for Retail Travel, Travel Channels, Amadeus.

Du kan lese en dypere analyse av undersøkelsen “Destination X- Hva vil privatreisende ha i en COVID19 kontekst” på engelsk HER (ekstern lenke)

Flere saker om Amadeus finner du HER

Flere B2B nyheter finner du HER og HER

Kommentarer