Da Norge og det meste av verden stengte ned i mars i år startet et kappløp om å sikre seg nok medisinsk utstyr for å kunne dekke det økte behovet i helsevesenet om en storstilt koronaspredning skulle bre seg ut over landet. Selv om det var jobbet med fra myndighetene sin side siden januar var ennå ikke nok essensielt utstyr på plass da Norge gikk inn i de strengeste tiltakene i fredstid noen gang den 12. mars.

Boeing 777F - Ethiopian Airlines - Cargo - Flyselskap
Boeing 777F fraktfly på bakken. Ethiopian Airlines har 10 fly av denne typen (pressebilde: ethiopian airlines)

Ethiopian Airlines har siden oppstarten av ruten mellom Oslo og hovedstaden i Etiopia, Addis Abeba, i mars 2017, etablert seg som det flyselskapet som frakter mest passasjerer mellom Norge og Afrika. I tillegg fraktes det på hver flyvning en betydelig mengde varer og gods fra Norge til Afrika og vice versa.

Da Norge stengte sine grenser stoppet Ethiopian Airlines på lik linje med de fleste andre flyselskap sine passasjerflyvninger. Passasjerfly står for en betydelig del av godstransporten til Norge og da vanlige fly stoppet og andre forsyningslinjer også bremset opp måtte norske myndigheter se etter alternative løsninger for å frakte essensielt utstyr til Norge.

Siden sin ankomst i Norge har Ethiopian Airlines opprettholdt tett kontaktet med Avinor og da de ble kontaktet for å høre om de kunne bistå med frakt av essensielt utstyr var valget enkelt.

Viktig strategisk valg

De siste årene, som en del av flyselskapets langsiktige visjoner om vekst, har Ethiopian Airlines valgt å satse mer på andre sektorer enn bare passasjertrafikk. Det har vist seg ekstra verdifullt nå som koronaepidemien sprer seg.

Et av de nye hovedsatsingsområdene til Ethiopian Airlines er flyfrakt av varer og gods. Da Ethiopian Airlines innså at passasjertrafikken i verden kom til å synke betraktelig med koronutbruddets utvikling gjorde de en rask strategisk beslutning om å bygge om 20 av sine passasjerfly til å midliertidig kunne oppereres som fraktfly.

Da forespørselen kom fra Avinor hadde de derfor mulighet, som bare ett av to flyselskap på Oslo Lufthavn, til å bistå med denne leveransen. Allerede uken etterpå landet det første flyet med essensielt utstyr på Gardermoen.

Area Manager for Ethiopian Airlines i Norge, Mussie Fitehamlak uttalte:

– Vi i Ethiopian Airlines er stolte over å ha kunne bistå med en slik viktig leveranse til Norge».

Fortsetter å levere

Siden det første fraktflyet landet i Norge har Ethiopian Airlines fortsatt å frakte varer til Norge med to fraktfly i uken. Ethiopian Airlines var også det første flyselskapet på Oslo Lufthavn som gjennopptok oversjøiske passasjerflyvninger og har siden midten av mai igjen fraktet passasjerer mellom Oslo og Addis Abeba med forbindelser videre til andre deler av Afrika samt et stort utvalg destinasjoner i Asia og Nord- og Sør Amerika.

– Vi flyr for øyeblikket to ganger i uken fra Oslo, og selv om etterspørselen er lav i disse koronatider har vi store ambisjoner for Oslo og jobber nå med planene for hvordan vi raskest mulig kan komme tilbake til normal trafikk igjen, sier Thomas Hellem, som er salgssjef for Ethiopian Airlines i Norge.

Thomas Hellem - Aviareps - Ethiopian Airlines - Norge
Thomas Hellem (bildekilde: aviareps)

Nødhjelp til andre deler av verden

Som det desidert største flyselskapet i Afrika og med ruter til mer enn 120 destinasjoner rundt om i verden var Ethiopian Airlines det naturlige valget som fraktpartner for medisinsk nødustyr og andre nødvendige varer på vegne av WHO til alle afrikanske land.

Ethiopian Airlines var også en av de første til å frakte medisinsk nødutstyr til land som Spania, Italia og Portugal. Flyselskapet har også inngått et partnerskap med Jack Ma Foundation, den veldedige organisasjonen til Jack Ma, grunnleggeren av Asias mest verdifulle selskap, Alibaba Group.

Jack Ma Foundation har donert bort sanitært- og medisinsk utstyr til mer enn 150 land og Ethiopian Airlines har vært deres foretrukne fraktpartner. Gjennom partnerskapet har også Ethiopian Airlines og Alibaba inngått en avtale om å gjøre Addis Abeba til Alibaba sin andre base for frakt av selskapets varer til Afrika i årene som kommer.

Flere relaterte saker finner du HER, HER og HER

Kommentarer