Korona-saker og særlig avbestillinger fortsetter å strømme inn til Gjensidige. De største enkeltsakene dreier seg om millionbeløp med en topp på fire millioner kroner.

Fra Berlin Schönefeld airport (foto: ©otoerres)

Avbestillingssaken gjaldt en gruppereise med flere hundre personer som skulle ha reist til et land syd i Europa.

– En annen type sak gjaldt en som hadde chartret et privatfly for flere hundre tusen kroner for å komme seg kjapt hjem fra et illrødt «Syden»-land, forteller kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

Vedkommende fikk en erstatning som tilsvarer en ordinær flybillett.

– Denne uka har vi mottatt 700 nye skademeldinger knyttet til korona, og trykket er stabilt høyt. Det er fortsatt svært mange som melder saker og har behov for gode råd, sier Rysstad.

Han sier kundene fortsatt må smøre seg med litt tålmodighet med tanke på oppgjøret.

– Vi har nå en behandlingstid på sju dager, sier han.

Dette hjelper vi kundene med

Befinner du deg allerede i et land eller en region som går fra gult til rødt vil du være dekket av reiseforsikringen på vanlig måte.

Hvis du av en eller annen grunn velger å trosse UDs råd og reise til et område som er rødt, dekker reiseforsikringen til Gjensidige likevel hendelser som ikke er knyttet til Covid-19.

De som har kjøpt reiser til de landene som nå går fra gult til rødt får som følge av de nye reiserådene erstattet avbestilling hvis reisen ble bestilt mens landet var gult (eller grønt).

Generelt anbefales å vente med å avbestille til så nær avreisedagen som mulig. Sjekk alltid først med turoperatør hvilke utgifter som refunderes derfra. Det er eventuelle overskytende utgifter som erstattes gjennom reiseforsikringen.

Til kunder som allerede befinner seg i land som går fra gult til rødt: Hold deg oppdatert på situasjonen, og følg de lokale smitteverntiltakene. Kontakt også turoperatør eller flyselskap for å forsikre seg om at hjemreisen går som normalt.

Dette dekkes ikke

Så raskt som situasjonen endrer seg, anbefaler Gjensidige ingen å bestille reiser nå.

Forsikringen gir ikke rett til erstatning for fremskyndet hjemreise eller tapte feriedager hvis ferien avbrytes fordi smittesituasjonen i det landet du befinner deg endres, eller landet du er i endres fra gult til rødt.

Hvis du for eksempel ønsker å booke om reisen din for å unngå karanteneplikten må eventuelle merutgifter betales av egen lomme. Forsikringen dekker heller ikke utvidet hotellopphold som følge av en eventuell karantene. Dette er en risiko du tar på deg dersom du velger å reise i en så uforutsigbar tid som nå.

Flere relaterte saker finner du HER, HER, HER og HER

Kommentarer