logo-white

Avinor: Godt forberedt på aske

Avinor, norske myndigheter og europeisk luftfartsbransje er godt forberedt på en situasjon med store mengder aske i luften. Men konsekvensene kan uansett bli store.

Islandske myndigheter melder om stor fare for aske europeisk luftrom ved et utbrudd i vulkanen Bardarbunga. Konsekvensene for europeisk luftfart bli store, men bransjen og myndighetene har lært mye og er bedre forberedt enn ved tilsvarende situasjoner tidligere år:

– Det har blitt gjort en stor jobb for å få til en mer helhetlig håndtering av en slik situasjon i Europa. Nå vil det normalt ikke legges opp til at man stenger luftrom med aske. I stedet vil Avinor og andre flysikringsaktører holder flyselskapene orientert om hvilke områder det er aske i, og hvor høy konsentrasjonen er i de ulike områdene, sier leder for underveistjenesten, Jan Gunnar Pedersen i Avinor Flysikring.

Flyselskapene avgjør

Basert på informasjonen flyselskapene får, tar de avgjørelsen om og hvor de velger å fly.

– En stor forskjell fra den store krisen i 2010, er at langt flere av flyselskapene nå har fly som er godkjent for å fly i områder med medium askekonsentrasjoner. Dermed unngår vi situasjoner hvor enkelte land stenger hele sitt luftrom, selv om flyselskapene har maskiner som tåler å fly i området, sier Pedersen.

Umulig å fastslå konsekvenser

– I og med at vi ikke vet noe om stort et eventuelt utbrudd vil bli, er det vanskelig å si noe om hvor store konsekvensene blir. Men dersom utbruddet blir tilsvarende det vi hadde i 2010, vil konsekvensene for de reisende bli langt mindre, sier han.

Avinor i sentral rolle

Avinor har en viktig rolle ved en eventuell askesituasjon i Norge og vil inngå i etatsgruppen for vulkansk aske, som nedsettes av Luftfartstilsynet. Formålet  er å skape felles situasjonsforståelse mellom berørte etater og kunnskapsmiljøer og bidra til å foreta vurderinger av situasjonen i norsk luftrom frem i tid. Deltakere er Luftfartstilsynet, Avinor, Metrologisk institutt, Nilu, og eventuelt Forsvaret og Helsedirektoratet.

Avinor har også ansvaret for å definere områder og varlse flyselskapene:

– Basert på informasjon fra Met, Nilu og Volcanic Ash Advisory Center i London er det vår rolle å definer områder med medium og høy askekonsentrasjon i norsk luftrom, samt å varsle dette til flyselskapene gjennom i form av NOTAM (NOtice To AirMen), avslutter Pedersen

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn

(Illustrasjon: Metropolis)

Lover sommerens fineste hotellnyhet

(Foto: Aarhus Airport)

SAS åbner en ny rute til danskernes skiparadis fra Aarhus

(Photo: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Group leads growth in Q1 2024 with focus on APAC and new markets

Oslo lufthavns lounge på utland har gjennomgått omfattende oppussing (Foto:  Avinor)

Oslo lufthavns lounge på utland pusset opp