Avinor satser i nord og ønsker å starte det storstilte utbyggingsprosjektet allerede høsten 2017. Etter planen skulle terminalprosjektet starte i 2021, men nå ønsker Avinor å fremskynde prosessen. – Vi ser at behovet for ny terminal er prekært, og ønsker derfor å sette i gang prosessen så fort som mulig og ikke vente til 2021, forteller divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken.
Kombiterminal
Terminalen blir en kombiterminal for innland og utland og kostnaden er estimert til rundt 300 millioner kroner.
– Vi holder oss til løftet gitt i vår Nordområdestrategi i 2014, nemlig å øke kapasiteten for internasjonal trafikk til og fra Tromsø. I Tromsø ser vi på sikt et stort potensiale, blant annet for interkontinentale sommerruter til New York og Tokyo, og da er det viktig å sikre god standard og kapasitet, forklarer Snekkerbakken.
Siden terminalbyggingen muligens blir fremskyndet, vil midlertidig ombygging av gammel utenlandsterminal ved Langnes ikke iverksettes. — Vi har imidlertid en god dialog med Politi – og Tollmyndigheter lokalt for hvordan løse de umiddelbare utfordringene, samt for å diskutere ny terminal, avslutter Snekkerbakken.
– Nord-Norges konkurranseevne avhenger av tilgjengelighet og kapasitet og det at vi kan tilby våre reisende den største, mest funksjonelle og moderne lufthavna i Barentsregionen her i Tromsø er svært gledelig, forteller lufthavnsjef Jonny Andersen ved Tromsø lufthavn Langnes.