logo-white

Båtpromille: Tre av fem uenig med politikerne

Et klart flertall rister på hodet over at promillegrensen er fire ganger høyere i båt enn på veiene. – Jo høyere promille, jo større sjanse for ulykker, sier Edmond Wold Gaulen i Frende forsikring.

Champagneglass - Fritidsbåt - Fjord - Frende
Promillegrensen i båt er fire ganger høyere enn på veiene. Det mener flertallet er for høyt. (Foto: Frende Forsikring)

En ny undersøkelse Norstat har utført for forsikringsselskapet Frende viser at 57 prosent av oss synes promillegrensen til sjøs burde vært lavere.

– I fjor svarte 58 prosent det samme i undersøkelsen vår, så her har ikke holdningene endret seg, sier Edmond Wold Gaulen som er fagsjef for båt i Frende Forsikring.

Det har heller ikke regelverket. Dagens promillegrense i båt er fortsatt 0,8, mot 0,2 i bil.

På kollisjonskurs med folket

32 prosent av de 1000 spurte i Frendeundersøkelsen synes dagens promillegrense i båt er riktig. Bare syv prosent kunne tenke seg å heve grensen.

– Når bare tre av ti vil holde på dagens grense er det tydelig at folket er på kollisjonskurs med regelverket. Det er sjelden vi ser at folket vil ha strengere regler enn myndighetene, slik som dette. Kanskje spesielt etter et år hvor myndighetene har lagt sterke restriksjoner på oss, sier Wold Gaulen.

Lavere respekt for alkohol

Redningsselskapet vil ikke ta stilling til hva promillegrensen bør være, men har klare meninger om alkohol og båtliv.

– Hva promillegrensen skal være overlater vi til politikerne å bestemme, men det er interessant at flertallet av de spurte fortsatt mener grensen burde vært lavere. Denne sommeren har igjen gitt oss altfor mange eksempler på at respekten for alkohol ser ut til å være langt lavere på sjø enn på vei, sier informasjonssjef i Redningsselskapet, Frode Pedersen. 

– Vær edru bak rattet

– Utfordringene med å føre båt på en stadig mer trafikkert sjø, og hvor farten har økt de siste årene, krever full konsentrasjon. Hvis du er påvirket av alkohol kan denne oppmerksomheten reduseres betraktelig, sier Pedersen.

– Vi sier klart og tydelig at alle som fører båt skal være edru. Klar i hodet, klar for sjøen, sier han.

– Vi forventer mange båter på sjøen i sommer og det krever mer av førerne. Vi frykter også flere ulykker som en konsekvens, sier fagsjef Wold Gaulen.

Klar til å hjelpe

Frode Pedersen forteller at Redningsselskapet sine 90 redningsfartøyer, fordelt på 52 stasjoner, er klare til å hjelpe både ferske og erfarne båtfolk fra strategiske plasseringer langs den lange kystlinjen vår.

– Husk redningsvest, husk at det er flere på sjøen enn i fjor og vær forsiktig med alkoholinntaket når du skal kjøre. Hvis du gjør det ligger alt til rette for en deilig norgesferie i båten, sier Wold Gaulen i Frende Forsikring.

Store variasjoner over landet

  • I Nord-Norge mener 26 prosent at promillen i båt skulle vært 0.I Oslo er kun 11 prosent klar for nullpromille.
  • I Midt-Norge og Østlandet er det flest som vil ha lik promillegrense på båt som for bil. 37 prosent mener grensen for båt skulle vært 0,2.
  • 4 av 10 Oslo-borgere mener grensen er passelig i dag. Ingen andre steder er så mange enige i at 0,8 er riktig promillegrense.
    Kilde: Frendeundersøkelsen / Norstat 2021
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart