logo-white

Belavia har pensjonert TU-154

Det hviterussiske flyselskapet Belavia har tatt den siste av sine Tupolev TU-154 ut av ordinær rutetrafikk. Flytypen vil imidlertid bli brukt til charteroppdrag ut året.

Belavia - Tupolev 154 - Hviterussland - Belarus
Hviterussiske Belavia var det siste europeiske selskapet som brukte Tupolev TU 154 i ordinær rutetrafikk (bildekilde: belavia.by)

Den siste ruteavgangen med Belavia`s TU-154 var en innenriksflyvning mellom hovedstaden Minsk og provinsbyen Gomel lørdag den 1. oktober 2016. Frem til slutten av desember vil flyet bli brukt til charterflyvninger innen Hviterussland, melder ch-aviation.

Nord-Koreanske Air Koroyo og russiske Alrosa Aviakompania er nå de to eneste flyselskapene som fortsatt bruker TU 154 på sine ordinære ruteflyvninger.

Tupolev TU-154 (NATO-kallenavn Careless) er et jetdrevet tre motors passasjerfly som ble kontruert i Sovjetunionen på slutten av 60-tallet. Flyet var det øst-europeiske motstykket til amerikanske Boeing 727 og britiske Trident. TU-154 fløy første gang i 1968 og ble satt inn i ordinær rutetrafikk fire år senere – i 1972. Frem til rundt 2010 ble det produsert rundt 1000 fly av denne typen.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Padling er populært, her fra Sørenga i Oslo (Foto: Marius Dalseg/DNT)

Slik blir det påskestemning der du er

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen