Det hviterussiske flyselskapet Belavia har tatt den siste av sine Tupolev TU-154 ut av ordinær rutetrafikk. Flytypen vil imidlertid bli brukt til charteroppdrag ut året.

Hviterussiske Belavia var det siste europeiske selskapet som brukte Tupolev TU 154 i ordinær rutetrafikk ( bildekilde: belavia.by)

Den siste ruteavgangen med Belavia`s TU-154 var en innenriksflyvning mellom hovedstaden Minsk og provinsbyen Gomel lørdag den 1. oktober. Frem til slutten av desember vil flyet bli brukt til charterflyvninger innen Hviterussland, melder ch-aviation.

Nord-Koreanske Air Koroyo og russiske Alrosa Aviakompania er nå de to eneste flyselskapene som fortsatt bruker TU 154 på sine ordinære ruteflyvninger.

Tupolev TU-154 (NATO-kallenavn Careless) er et jetdrevet tre motors passasjerfly som ble kontruert i Sovjetunionen på slutten av 60-tallet. Flyet var det øst-europeiske motstykket til amerikanske Boeing 727 og britiske Trident. TU-154  fløy første gang i 1968 og ble satt inn i ordinær rutetrafikk fire år senere – i 1972. Frem til rundt 2010 ble det produsert rundt 1000 fly av denne typen.

Kommentarer