logo-white

Billetter på nett kan bli mye dyrere enn du tror

Et mylder av nettsider gir inntrykk av å tilby rimelige reiser med fly. Men så fort kundene er kommet inn i butikken, begynner jobben med å tjene penger.

Ett øyeblikk.. Vi søker vår laveste pris til din destinasjon.
Ett øyeblikk.. Vi søker vår laveste pris til din destinasjon.

Slik forklarer én av de mange nettsidene som tilbyr billetter hva som skjer når du søker opp en flyreise. Men ofte er det slett ikke den laveste prisen nettsidene leter frem for deg. Tvert i mot: I stedet for å lete frem de rimeligste reisene for sine kunder, leder mange av disse nettsidene kundene inn i et sinnrikt system for å tjene penger.

Det finnes ingen eksakte tall for hvor mye nordmenn legger igjen på flybillettkjøp hos selskapene som gjerne markedsfører seg på søkemotorer som Finn og Momondo. Men den største selgeren av slike tjenester i Norden omsatte for 8,5 milliarder kroner i fjor, det meste i Skandinavia.

For å skjønne hvordan den digitale billettøkonomien fungerer, trenger du egentlig bare vite én ting:

Flyselskapene har bare én pris på billettene de selger. Om noen gir inntrykk av at de er rimeligere enn flyselskapene selv, er det for å tjene penger på andre måter.

Samme nettside, samme avgang, forskjellig pris:

OTA2

Her er én illustrasjon på hvor uoversiktlig nettmarkedet for billetter er: De fleste nettsidene opererer nemlig med doble prislister. Én for kunder som kommer direkte — og en helt annen for dem som søker seg frem via søkemotorer som Finn eller Momondo.

Én og samme flybillett, sjekket på samme tidspunkt, kan faktisk koste 20-60 prosent mer for kunder som oppsøker nettsidene direkte.

Men selv når du kommer inn fra søkemotorene, kan priser og gebyrer svinge nesten uforklarlig når du først er i gang med bestillingen. Nettbyråene forsøker da å få deg til å betale mer, ofte mye mer, for billetten.

— Kjøper du en sofa, garderobeskap eller en bil på Finn, er det et sted der du kobler kjøper og selger. Du vet hva du får. Når det gjelder reisetjenester og flybilletter, er Finn en reklameplass mer enn en markedsplass. De som melder inn sine tjenester der priser dem gjerne ned for å få kunder inn i butikken, sier Per Arne Villadsen, administrerende direktør i det norske reisebyrået Berg-Hansen.

Gebyrbingo på baggasje og kredittkort

Baggasjegebyrene er ett eksempel på hvordan dette gjøres. På en enkeltreise til Bergen med Norwegian krever et av de store reisenettstedene 281 kroner for ett kolli. Det er fire ganger så mye som du ville betalt direkte hos Norwegian.

Det kanskje sikreste gebyrkortet er likevel ved skranken. Ved betaling med kredittkort svinger gebyrene fra under en halv prosent av kjøpesummen til svimlende 16,5 prosent av billettprisen.

Forbrukerombudet har i høst oppfordret forbrukerne til å trekke seg fra kjøpsprosessen om prisene stiger for mye før bestilling.

- Det vi ser av studier er at folk som har startet en bestillingsprosess og oppdager at gebyrene renner på, i sjelden grad trekker seg fra kjøpet. De fullfører, selv om billettprisen ble mye høyere enn den som flyselskapet fristet med. Derfor er det viktig at folk oppmuntres til å stanse kjøpet om de mener at prisen stiger for mye, sa Fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet til Aftenposten i oktober.

— Det er en sofistikert logikk som gjør at kassalappen alltid blir dyrere enn annonseprisen. For hver enkelt forbruker er det umulig å forstå. Det er utrolig forvirrende, sier Villadsen i Berg-Hansen.

På sensommeren kritiserte Forbrukerombudet dessuten nettreisebyråene for å fraskrive seg ansvaret for kunder som får problemer som følge av endringer i rutetabeller, innstilte fly eller mistet bagasje.

Les mer i denne NRK-saken: Forbrukerombudet: — 12 av 16 nettreisebyråer bryter loven

Du trenger bare én forsikring

Per Arne Villadsen er administrerende direktør i Berg-Hansen (BH)
Per Arne Villadsen er administrerende direktør i Berg-Hansen (BH)

Den tredje pengemaskinen i nettsidenes forsøk på å tjene penger er forsikringer og tilbud om assistanse om noe skulle inntreffe.

På en reise til Bergen til 364 kroner tilbys en avbestillingsforsikring til 224 kroner — og i vilkårene slås det fast at «Ved avbestilling mot avbestillingsbeskyttelse tar vi en administrasjons avgift på 395 pr/pers».

I mylderet av forsikringer ligger også dyre konkursforsikringer eller andre reiseforsikringer av ulik kvalitet.

— Det du egentlig trenger, er en helårs reiseforsikring. Det bør alle ha. En forsikring som dekker deg når du går ut hjemmefra, uavhengig hvor du skal. De norske produktene fra de norske selskapene er gjennomgående veldig gode, sier Villadsen.

Tilbyr «fleksible» billetter

Den senere tiden har de fleste av nettbyråene også begynt å tilby produkter som kan minne om flyselskapenes endringsbare billetter.

OTA5JPG— Det å ha en fleksibel billett er et ganske allment begrep man bruker om flybilletter. Det er en billett du kan endre eller få pengene tilbake på, fordi den gjerne er litt dyrere, sier Villadsen.

Han advarer mot å tro at nettsidenes «fleksible billetter» er så fleksible som det kan gis inntrykk av.

Ofte er det bare et gebyr dersom du ønsker å kjøpe deg en dyrere billett. Du kan heller ikke ringe for å gjøre det, du må sende skjema via nettsidene. Det er ikke noe du kan gjøre underveis på reisen, sier Villadsen.

Vil bygge et seriøst alternativ

Berg-Hansen er det største norske reisebyrået og har en lang rekke av Norges største selskaper og offentlige virksomheter på kundelisten. For privatreisende har selskapet en periode drevet nettstedet lavprisfly.no som et seriøst tilbud til kunder som vil bestille reiser enkelt på nett.

OTA6

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart