logo-white

Biltema vokser rekordfort

Biltema vil iløpet av 2019 åpne seks nye varehus i Norge. Aldri før har butikkjeden vokst like raskt. Nå ønsker de tips om hvor nye varehus bør ligge.

Dag Bergby planlegger 100 Biltema-varehus i Norge innen 2028. (Foto: Biltema)

Siden Biltema kom til Norge i 1983, har etableringstakten aldri vært raskere. De planlegger å åpne seks nye varehus i år, mot fem i 2018.

– Vi åpner et helt nytt konseptvarehus med kafé på Vinstra og flytter inn i nye varehus på Mosjøen, i Egersund, i Steinkjer, på Gol og i Stavanger, sier Dag Bergby, konstituert daglig leder i Biltema.

I Norden har Biltema som mål å åpne et nytt konseptvarehus hver måned i 2019. For Norge er målet 100 varehus innen 2028. I dag har de 64.

– Vi er i rute til å nå målene. Akkurat nå konsentrerer vi oss om å flytte de siste små varehusene til tomter som er store nok til å huse vår type plasskrevende handel, sier Bergby.

For å få plass til hele sortimentet, bygges varehus på 7500 kvadratmeter, som her på Gjøvik. (Foto: Biltema)

Trenger hjelp

Samtidig ser Biltema seg om etter nye områder å erobre.

– Jeg oppfordrer kommuner, bønder og eiendomsfolk til å tipse oss om hvor det kan være mulig å etablere Biltema-varehus. Vi ser etter godt synlige og trafikkerte plasser, og behovet vårt for å sette opp et konseptvarehus er 15-20 dekar, sier Bergby.

For å få plass til alle 19 000 varene i sortimentet, bygges de nye varehusene fra 5500 kvadratmeter og oppover. Bygningene skal også huse flere hentelager, kafé, utstillinger og brede handlegater. Handelsparker utenfor bysentrum, med gode parkeringsmuligheter er attraktive steder.

Møter fortsatt politisk motstand

Ikke alle ønsker Biltema velkommen. Problemer med reguleringsforhold har stoppet eller forsinket byggingen av flere planlagte varehus.

– Enkelte fylkesmenn mener at vi skal holde til i mindre lokaler i kjøpesentre i bykjernen, og ikke i store varehus utenfor sentrum. Det ville fungert på 1980 tallet, men ikke i dag etter mange år med sortimentsglidning, sier Bergby.

– I dag selger vi alt fra kaffe til hydrauliske billøftere, sier Biltema-sjef Dag Bergby (Foto: Biltema)

Mange av kundene handler så mye at de har behov for bil og tilhenger, og derfor kreves det gode parkeringsforhold, store varehus og alt på lager.

– Vi vet at kundene og de folkevalgte politikerne ønsker oss, og etableringene går som regel i orden når myndighetene har fått sett nærmere på saken, som for eksempel på Stord og i Egersund, sier Bergby.

100 nye arbeidsplasser

En Biltema-etablering fører ofte til at flere andre butikker spretter opp i nærheten. I tillegg skapes nye arbeidsplasser.

– Vi har startet planleggingen av ansettelser på Vinstra og i Stavanger. Fremover vil nye varehus og økt omsetning kreve flere ansatte. Det kan dreie seg om opp mot 100 nye arbeidsplasser i 2019. Selger vi mer, kan vi ansette flere. Det er en positiv spiral, sier Dag Bergby i Biltema.

Skrevet av Rolf Magnus W. Sæther/Newswire

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(AI-generert illustrasjon)

Luftfotografi i hjemmet: En ny dimensjon av kunst og estetikk

Havila Polaris (Foto: Martin Giskegjerde/Oclin - Havila Kystruten)

Erna Solberg blir gudmor når Havila Pollux døpes i Bergen

DAT - ATR 42 - Florø - Lufthavn - Sunnfjord - Vestland fylke

FOT-rutene: Vil utrede hvordan flyrutetilbudet kan bli best mulig

(Foto: Kanchanara på Unsplash)

Kryptovaluta belønninger: En ny æra for casinolojalitet

Dronebilde tatt over  Oslo lufthavn (Foto: UAS Norway, Anders Martinsen)

Nye konserndirektører i Avinor