logo-white

Boeing 737 MAX må oppdateres etter Lion Air-ulykken

Alle Boeing 737MAX må oppdateres med nye instrukser til pilotene etter Lion Air-ulykken som krevde 189 menneskeliv, det melder det amerikanske luftfartstilsynet og flyprodusenten Boeing.

Lion Air Boeing 737 MAX-10 (PRNewsfoto/Boeing)

De første analysene av de svarte boksene til Lion Air`s Boeing 737 MAX viser at det trolig var en feil med flyets hastighetsmåler – også kalt AOA (Angel of Attack)-sensoren,  på de fire siste flyvningene inkludert ulykken den 29. oktober. AOA-sensoren måler vinkelen mellom vingen og luftstrømmen. Blir denne på mere enn 18 grader oppstår det turbulens, løftekraften forsvinner og flyet kan stalle.

Flyprodusenten Boeing sendte denne uken ut en såkalt OMP (operations Manual Bulletin) til samtlige operatører av de 219 Boeing 737 MAX som er i drift.

Les også: Boeing Statement on Operations Manual Bulletin

Alle de 189 ombord mistet livet da Lion Air`s Boeing 737 MAX styrtet i havet et snaut kvarter etter at flyet hadde tatt av fra Jakarta med kurs for Pangkal Pinang.

kilder: boeing, check-in.dk, nrk 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Havila Polaris (Foto: Martin Giskegjerde/Oclin - Havila Kystruten)

Erna Solberg blir gudmor når Havila Pollux døpes i Bergen

DAT - ATR 42 - Florø - Lufthavn - Sunnfjord - Vestland fylke

FOT-rutene: Vil utrede hvordan flyrutetilbudet kan bli best mulig

(Foto: Kanchanara på Unsplash)

Kryptovaluta belønninger: En ny æra for casinolojalitet

Dronebilde tatt over  Oslo lufthavn (Foto: UAS Norway, Anders Martinsen)

Nye konserndirektører i Avinor

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil