logo-white

Brødmat for fall ved norske frokostbord

Unge svikter brødskiva når de skal velge frokost ifølge en ny undersøkelse fra Norstat. Undersøkelsen viser at kun to av ti har brødmat som en del av sin daglige frokostvane. – Spennende trend, sier Morten Malting, direktør for mat og drikke i Nordens største hotellkjede, Scandic.

Scandic har lansert en ny frokost på sine hoteller. Fra venstre: Morten Halland kjøkkensjef i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold administrerende direktør Scandic Norge og Morten Malting direktør for mat og drikke i Scandic Norge (Scandic)
Scandic har lansert en ny frokost på sine hoteller. Fra venstre: Morten Halland kjøkkensjef i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold administrerende direktør Scandic Norge og Morten Malting direktør for mat og drikke i Scandic Norge (Scandic)

Norske frokostvaner er i endring. Ifølge en ny undersøkelse fra Norstat trues nå brødskivas selvfølgelige plass på det norske frokostbordet, og det er spesielt de unge som svikter. Mario Prinz (23) er kjøkkensjef på Scandic Vulkan i Oslo og har i fire år vært en del av juniorkokkelandslaget. Han kan tydelig se trenden blant frokostspiserne på sitt hotell.

– Stadig flere får øynene opp for alternativer til brødskivene, og vi ser spesielt stor etterspørsel etter frukt og bær toppet med yoghurt, samt smoothie og den tradisjonelle egg og bacon-kombinasjonen mange unner seg når de bor på hotell, sier Prinz.

Prinz mener trendene fra hotellbuffèen gir et godt bilde av den fallende brødtrenden, fordi den viser hva nordmenn velger til frokost når de ikke tar hensyn til hva de ellers har tid eller råd til.

– Syv av ti spiser frokost hver dag

Undersøkelsen viser også at frokosten fortsatt står støtt i den norske folkesjelen, og hele syv av ti nordmenn spiser frokost daglig.

Direktør for mat og drikke i Scandic Norge, Morten Malting, bekrefter at frokosten er et populært måltid blant dagens hotellgjester og mener det er spennende å se hvordan frokostvanene utvikler seg.

-  Frokosten er en naturlig start på dagen, og det er viktig for oss å levere en frokost som er variert, energirik og skreddersydd til gjestenes ulike preferanser og allergier. Den nye frokosten vår skal være for alle, sier Malting.

Lanserte ny frokost

Scandic lanserte i forrige uke ny frokost på sine norske hoteller. Den nye frokosten har tatt det beste fra både Rica og Scandic.

Scandic er det selskapet i Norden som serverer flest mennesker en fullverdig frokost i løpet av ett år. Erfaringen vi har opparbeidet oss har vi brukt til å skreddersy den nye frokosten til det beste for gjestene våre, sier administrerende direktør i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn