logo-white

Thomas Cook Airlines nye Airbus A 321

Thomas Cook Airlines Scandinavia har skiftet ut seks av sine Airbus A 321-maskiner med splitternye fly av samme type.

Thomas Cook Airlines er Spies eget flyselskap. Her går passasjerene om bord i et av selskabets nyeste A 321 (foto: ©otoerres)

Selskapets øvrige A 321-fly ble samtidig oppgradert for et tosifret millionbeløp. Flyene fikk blant annet få nye stoler, nytt underholdningssystem og nytt interiør.

– Alle flyene får ultratynne ergonomiske Recaro-stoler hvis utforming gir gjestene en bedre benplass på rundt fire centimeter. Dessuten får flyene et underholdningsystem med større videoskjermer enn tidligere. To av våre øvrige A321-fly får utskiftet interiøret, så det blir likt med de nye fly, fortalte daværende  administrerende direktør i Thomas Cook Airlines Torben Østergaard.

Torben Østergaard tok imot seks splitternye A 321-fly fra Airbus i Hamburg (foto: ©otoerres)

De seks nye A 321-maskinene ble leverert fra Airbus fabrikk i Finkenwerder utenfor Hamburg – rundt 17 mil syd for Danmarks grense til Tyskland. Flyene er utstyrt med såkalte “sharklets” (vingetipper – hos Boeing kalt “winglets”) noe som gir en drivstoffbesparing på rundt fire prosent.

Kabinen i Thomas Cook Airlines nye Airbus A 321 (foto: ©otoerres)

Spies-direktør Jan Vendelbo sier han gleder seg til å by selskapets 270.000 gjester velkommen ombord i de nye flyene.

– Vi får nå Nordens mest moderne flyflåte og vi kan dermed tilby bransjens beste flyprodukt. Det blir et kjempeløft for charterbransjen på det nordiske feriemarkedet”.

Inn for landing (foto: spies.dk)

Thomas Cook Airlines oppgraderer også sine langdistansefly av typen Airbus A 330. Interiøret totalrenoveres og får britiske Acro-stoler på økonomiklasse, mens RoyalClass (business class) får ekstra store stoler fra tyske Zim. I hver stolrygg det avanserte ni tommers monitorer til film og flyinfo.

A330-flyene har plass til fra 322 til 396 passasjerer og brukes blant annet på flyvningene til Thailand, samt til reisemål som Punta Cana, Aruba og Mexico.

Det luktet “nytt” i kabinen (foto: ©otoerres)

Fakta Airbus A321

  • Besetning: to piloter + fem/seks i kabinen (avhenger av destinasjonen)
  • Antall passasjerer: 212
  • Normal flyhøyde: 10.000 meter
  • Max. rekkevidde: 6.900 km
  • Max. rekkevidde med full kapasitet: 5.200 km
  • Max. startvekt: 93,5 tonn
  • Brennstoffbesparende sharklets (vingetipper)
  • Underholdningssystem: ja (skjermer i taket over passasjerene)
  • Video/lydsystem: Digital IFE Rockwell Collins dPaves med 10 tommers monitorer i i kabintaket
  • En ekstra brennstoftank for å øke rekkevidden
  • ‘To x CFM 56-58 3/3-motorer med støyredusering og en effekt på 33.000 pund trykk

Thomas Cook Airlines Scandinavias flyflåte:

  • Åtte A321 med plass til hver 212 passasjerer
  • En ekstra A321 (om vinteren) med plass til 212 passasjerer
  • To A330-200 (om vinteren) med plass til 322 passasjerer
  • Tre A330-200 med plass til 396 passasjerer
  • Seteantal vinter: 3.740
  • Seteantal om sommeren: 2.884
Thomas Cook Airlines A 321 ferdig – nesten da, på samlebåndet i Hamburg (foto: ©otoerres)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart