– Color Hybrid baner vei for en ny æra i ro-pax segmentet med tekniske løsninger som går langt i det grønne skiftet, sa juryens leder, redaktør Gustav-Erik Blaalid under prisoverrekkelsen av Ship of the Year på NOR-Shipping. Prisen ble overrakt av statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn. H.K.H Kronprins Haakon var tilstede under seremonien, som er den 21. i rekken i regi av Skipsrevyen.

Ship of the Year" 2019 - Color Hybrid - Skipsrevyen -
H.K.H Kronprins Haakon, Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line, Gunvor Ulstein, konsernsjef i Ulstein Group og statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn. (Pressebilde: Color Line)

Det grønne skiftet på havet

– Norge har allerede vist verden hvordan man skaper en elbilrevolusjon. Nå skal vi ta det grønne skiftet videre til havs. Vi har en stolt tradisjon som sjøfartsnasjon, og med satsingen på grønn skipsfart skal vi sikre oss lederposisjonen inn i lavutslippssamfunnet, sa statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn under prisoverrekkelsen.

Ship of the Year 

Den prestisjetunge prisen «Ship of the Year» deles i 2019 ut for 21. gang av Skipsrevyen. Konsernsjef, Trond Kleivdal i Color Line tok imot prisen på vegne av selskapet. 

– Først og fremst ønsker vi å takke for utnevnelsen til årets skip. Dette er en pris vi verdsetter høyt og er stolte og glade over å få, sa Trond Kleivdal.

Kleivdal la til at byggingen av verdens største plug-in hybrid skip er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart. Over 70 prosent av leverandørene er fra den maritime klyngen i Norge.

Ship of the Year" 2019 - Color Hybrid - Skipsrevyen - Prisutdeling
Ship of the Year 2019 er Color Hybrid (Pressebilde: Color Line)

Bygges på Ulstein Verft og er viktig for den maritime klyngen

– Ulstein Verft har med engasjement og skaperglede alltid lagt vekt på å tenke nytt og utfordre det eksisterende, sier Gunvor Ulstein, konsernsjef i Ulstein Group.

Fra byggingen av Color Hybrid (Foto: Color Line)

– Color Hybrid er med sine grønne og miljøvennlige løsninger et svært viktig prosjekt både for oss og for den maritime klyngen. Vi vil takke Color Line for et godt og konstruktivt samarbeid gjennom hele byggeperioden, og vi ser frem til å levere det fremtidsrettede skipet Color Hybrid til rederiet, sier Ulstein.

Color Hybrid tar i bruk nye løsninger for å redusere støy og utslipp. Skipet er en plug-in hybrid, der batteriene på fem mega watt timer lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg på kaia i Sandefjord.

Slik blir nye Color Hybrid (Illustrasjon: Color Line)

Skipet vil gå ut og inn av Sandefjordsfjorden tilnærmet lydløst og uten utslipp av skadelige miljøgasser, eller nitrogen- og svovelforbindelser til luft i området.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.

Jomfruturen fra Sandefjord til Strømstad er fredag 26. juli.

Les også: Jomfrutur 26. juli: Color Line setter global miljøstandard«Color Hybrid» tildelt Next Generation Ship Award300 verftsarbeidere i sving på Color HybridSlik bygges verdens største plug-in hybrid skip

Flere saker om Color Line finner du HER

Kommentarer