logo-white

Color Hybrid – Norskbygget og miljøvennlig

Color Line overtar i mai 2019 verdens største plug-in hybrid skip fra Ulstein verft. Allerede før skipet er bygget ferdig har det rukket å bli prisbelønt. Under åpningsseremonien av Nor-Shipping i fjor ble skipet kåret til vinner av «Next Generation Ship Award» som det mest lovende design på skip som skal sjøsettes det kommende tiåret. Hele 70 prosent av leverandørene er en del av den maritime klyngen i Norge. Stålskroget nærmer seg ferdigstillelse og i slutten av oktober blir skipet tauet fra Polen til Ulsteinvik.

Når en seksjon er heist på plass, bygges det et stillas for å kunne gi tilgang til de som skal sveise disse sammen, så kan en ny seksjon heises på plass. Slik fortsetter det til alle seksjonene er på plass og sveisearbeidet er ferdig. (Bilde: Color Line)

Byggingen genererer arbeidsplasser

Color Line investerer over en milliard kroner i et nytt og miljøvennlig skip, og med bygging på norsk verft bidrar dette til økt sysselsetting og verdiskapning.

– Når Color Line vel Ulstein Verft til bygginga av “Color Hybrid”, gir det store ringverknadar for underleverandørar og samarbeidspartnarar regionalt og nasjonalt. Berre på Ulstein Verft vil fleire hundre personar vere involverte i dette prosjektet. Kvar arbeidsplass i verftsindustrien genererer 5 – 6 arbeidsplassar i privat og offentleg sektor, noko som igjen skaper grunnlaget for ein levedyktig region, og ikkje minst gir betydelege skatteinntekter for stat og kommunar, sier konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group

Prosjektleder for byggingen av skipet hos Color Line, Robin Tomren, forteller at den maritime klyngen i Norge er verdensledende, og at 18 av 25 av de mest sentrale leverandørene til skipet er norske.

– Hovedmotorer, propeller, gir, batterier og tavler er noen av komponentene som blir produsert i Norge. Jotun, Kongsberg Maritime, Fosen Yard, Rolls Royce, Brunvoll, Telenor Maritime og Siemens er store underleverandører til Ulstein Verft og Color Line.

– Byggingen ved verftet på Sunnmøre skaper arbeidsplasser beregnet til omtrent 950 årsverk. Samlet verdiskapingseffekt er ifølge en rapport fra Menon 840 millioner kroner.

Skroget nærmer seg ferdigstillelse!

Skroget er straks komplett

Skroget til Color Hybrid består av totalt 14 «grand blocks», som er store, ferdigbygde klosser av stål. Disse settes sammen som legoklosser og blir montert sammen én etter én. I august og september har det vært høy aktivitet, og alle seksjonene er heist på plass i tørrdokken. Skroget er snart komplett og byggingen går som planlagt.

Prosjektleder Robin Tomren forteller om seksjon 3 som er maskinrom, batterirom, kontrollrom og bildekk, og at seksjon 11 inneholder øvre bildekk, og det som skal bli lyse og moderne publikumsområder som resepsjon, Plaza, bistro, uteservering og soldekk.

– I seksjon nummer 13 blir det en lekker klesbutikk, taxfree og mulighet til å få seg litt mat under overfarten mellom Sandefjord og Strømstad. Konturene av et stort soldekk kan også anes. Gjester med forkjærlighet til sjøen vil antakeligvis søke seg til brovingen akter som er bygget for passasjerer, sier Tomren.

– Der legges et glassgulv slik at gjestene vil kunne følge bølgene og skipets rytme ved å se direkte ned i åpen sjø.

8. september ble baugrampen åpnet (Bilde: Color Line)

Batteripakkene gir miljøgevinst

Ved kontraktsinngåelse var batteripakken om bord 5MWh, og er den største i verden av sitt slag. Batteripakken bygges på en helt ny fabrikk for marine batterier Siemens har bygget i Trondheim. Når skipet ligger til kai i Sandefjord vil det lade batteriene med landstrøm forsynt fra ren vannkraft. Utviklingen av Li-On batterisystemene spesifikt for skip de siste årene, muliggjør seiling på strøm fra fornybar energi med en hastighet på 12 knop i opptil en time. Batteripakken om bord veier mellom 65-70 tonn, og er trykt plassert i to separate batterirom.

Miljøgevinstene ved å bruke batterier og elektrisitet om bord er mange:

  • Energibruken går fra forurensende til «ren» energi, og reduserer forbruket av diesel.
  • Utslipp av CO2, NOx, SOX og partikler blir redusert.
  • Bruk av batterier as «spinning» reserve bidrar til besparelse av drivstoff og redusert forurensing, fordi det ikke lenger er behov for å starte opp en ny motor ved manøvrering, eller i trangt farvann.
  • Eliminerer, eller reduserer betraktelig utslipp på enkelte ruter.
  • Batteriene kan lades umiddelbart når de er tilkoblet landstrøm.

I tillegg til å seile mer klimavennlig er det tilrettelagt for effektiv og god avfallshåndtering (WHR) om bord med avlevering til fremtidig biokraftverk, som igjen produserer kraft og varme. Det legges også opp til mye gjenbruk av varme- og kuldeenergi om bord.

Color Hybrid vil ta 2000 passasjerer, og ha en besetning på rundt 100 personer. Om bord er det plass til 500 biler. Skipet får en lengde på 160 meter og blir 27,1 meter bredt. Skipet bygges til Norsk Ordinært Skipsregister, skal føre norsk flagg og ha norsk besetning.

Les også: Slik bygges verdens største plug-in hybrid skip (juni 2018) – «Color Hybrid» tildelt Next Generation Ship Award (mai 2017) – Ulstein Verft skal bygge Color Lines nye hybridskip (februar 2017) – Color Line vil bygge verdens største hybridferge (desember 2016)

Les flere nyheter om Color Line HER – Les flere relaterte nyheter HER

Slik blir nye Color Hybrid (Illustrasjon: Color Line)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker

British Airways celebrates 70 years of flying to Chicago (photosource: ba.com)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(AI-generert illustrasjon)

Luftfotografi i hjemmet: En ny dimensjon av kunst og estetikk

Havila Polaris (Foto: Martin Giskegjerde/Oclin - Havila Kystruten)

Erna Solberg blir gudmor når Havila Pollux døpes i Bergen

DAT - ATR 42 - Florø - Lufthavn - Sunnfjord - Vestland fylke

FOT-rutene: Vil utrede hvordan flyrutetilbudet kan bli best mulig