Torsdag den 10. januar seilte M/S Color Carrier for første gang fra Hjortneskaia i Oslo til Kiel i Tyskland. Med det nyinnkjøpte ro-ro skipet kan Color Line inklusiv dagens tonnasje frakte ca. 80 000 trailere årlig på denne strekningen. Det tilsvarer en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø. – Satsingen er et viktig bidrag for å styrke den miljøvennlige sjøveien som representerer godsets kollektivløsning, sa konsernsjef Trond Kleivdal under åpningsseremonien. Med satsingen på Color Carrier rendyrker Color Line ro-ro transport som nytt aktivitetsområde.

På Hjortneskaia står det en ny Reach Stacker som vil brukes i forbindelse med lasting og lossing av skipet. (Bildekilde: Color Line)

– Investeringen er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart, sier konsernsjef Trond Kleivdal, som legger til at mer gods fra vei til sjø er et viktig grep for å redusere utslippene fra godstransporten i dag.

Trond Kleivdal (bildekilde: color line)

Color Carrier er bygget ved Fosen Yard i 1998, og skipet fikk for vel to år siden installert siste generasjons rensesystem for eksos (scrubbere). Skipet vil også bli ombygget for å kunne benytte eksisterende anlegg for landstrøm ved Color Line-terminalen i Oslo og ved tilsvarende anlegg i Kiel når det blir ferdigstilt.

En samarbeidsavtale med tyske Kombiverkehr bidrar til at frakten kan sendes miljøvennlig og effektivt videre fra havnen i Kiel med jernbane til og fra storbyer i Europa.

Animasjonsfilm av Color Carrier

Color Lines satsing innen godstransport er i tråd med den retningen som norske myndigheter og EU ønsker å stimulere, og skipet kvalifiserer til den statlige støtteordningen som skal sikre at mer frakt går sjøveien.

Med det nye skipet øker Color Line kapasiteten til totalt 80 avganger i måneden på denne linjen som binder Norge til Kontinentet.

Intermodale løsninger gir effektiv og miljøvennlig trafikk.(kartkilde: color line)

– Med Color Carrier kan selskapet også frakte en ny type last som tank-containere, kjøletrailere og trailere for transport av farlig gods. Dette gir rederiet flere ben å stå, sier konserndirektør Terje Røli i Color Line Cargo.

Color Carrier ankom Oslo for første gang 9. januar 2019. Skipet ble satt i trafikk mellom Oslo og Kiel 10. januar 2019. (Bildekilde: Color Line)

Det nye ro-ro skipet vil ha en kapasitet på 36 000 trailere årlig, som tilsvarer en sammenhengende kø av trailere fra Oslo til Trondheim. Color Carrier vil gå mellom Oslo og Kiel seks ganger per uke med plass til 120 trailere per avgang.

Fakta om MS Color Carrier:

  • Skipstype: Ro-ro transportskip
  • Lanemeter: 1 775
  • Ytre mål: Lengde 154,5 m, bredde 22,7 m, dypgående 6.95 m
  • GT: 12 433
  • Isklasse: 1A Super
  • Service fart: 20 knop
  • Byggeår: 1998
  • Verft: Fosen Yard

Les også: Color Line starter ny godslinje mellom Norge og Tyskland (juli 2018) – Flere saker om Color Line finner du HER

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.

Color Carrier i Oslo havn (Bildekilde: Color Line)

Kommentarer