M/S Color Hybrid ble torsdag 1. august overtatt av Color Line. Skipet setter global standard for miljøvennlige skip, og representerer en betydelig fornyelse av shopping- og opplevelsestilbudet til reisende mellom Norge og Sverige. Fredag den 9. august går jomfruturen med verdens største hybridskip fra Sandefjord til Strømstad.

Color Hybrid på prøvetur. Jomfruturen går fra Sandefjord fredag 9. august klokken 10:00. (Foto: UAVPIC)

Grønn, smart og innovativ

Color Hybrid tar i bruk nye løsninger for å redusere støy og utslipp. Skipet er en plug-in hybrid, der batteriene på fem mega watt lades med miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg på kaia i Sandefjord.

Skipet vil gå ut og inn av Sandefjordsfjorden tilnærmet lydløst og uten utslipp av skadelige miljøgasser, eller nitrogen- og svovelforbindelser til luft i området.

Jan Magnar Sollid og Asbjørn Heide Larsen blir kapteiner om bord på Color Hybrid (bildekilde: color line)

Batteripakken veier 65 tonn og kan lades på en time. Skipet har i tillegg et varmereservoar på fem mega watt som utnytter varmen både fra kjølvannet og eksosen til oppvarming. Dette sammen med en optimal skrogkonstruksjon bidrar til å gjøre skipet energieffektivt og miljøvennlig.

Color Hybrid er bygget ved Ulstein verft. Over 70 % av leverandørene er i fra den norske maritime klyngen. (Foto: Ulstein verft / Oclin)

Color Line legger til grunn for sine investeringer myndighetenes og det internasjonale samfunnets arbeid for å redusere klimagassutslipp. 

– Byggingen av verdens største plug-in hybrid skip er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Overtakelse av Color Hybrid fra Ulstein verft torsdag 1. august 2019. Gunvor Ulstein, konsernsjef for Ulstein Group, Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line og Tore Ulstein, visekonsernsjef i Ulstein Group. (bildekilder: color line/ulstein verft)

Over 70 prosent av leverandørene er fra den maritime klyngen i Norge og representerer det ypperste av norsk maritim næring.

– Skipet er med sine innovative og miljøvennlige løsninger et viktig prosjekt for Ulstein Verft og den maritime klyngen. Vi vil takke Color Line for et svært godt og konstruktivt samarbeid gjennom hele byggeperioden, sier Gunvor Ulstein, konsernsjef i Ulstein Group.

En ny reiseopplevelse

Det nye skipet vil gi en bedre reiseopplevelse og setter en ny standard for komfort. Om bord blir det utvidet og forbedret shopping- og servicetilbud med store butikker, og tre flotte spisesteder med et rikt utvalg av mat og drikke.

På dekk vil det være et drivhus drevet av spill-varme. Her vil det blant annet dyrkes urter og grønnsaker som vil serveres om bord.

Gjester med forkjærlighet til sjøen vil antakeligvis søke seg til brovingen akter som er bygget for passasjerer. Der legges et glassgulv slik at gjestene vil kunne følge bølgene og skipets rytme ved å se direkte ned i åpen sjø. 

Color Shop selger klær, leker, elektronnikk og mye mer er på dekk 6 og 7. Overfarten fra Sandefjord til Strømstad tar 2,5 timer. (Illustrasjon).

Verdens største plug-in hybridskip vil være 160 meter langt, og ha en kapasitet på 2 000 passasjerer og ca 500 biler. Skipet vil gi betydelig økt kapasitet på strekningen mellom Norge og Sverige.

Det er 140.000 kvadratmeter overflater som er malt ut- og innvending, samt alle tankene. Det tilsvarer det samme som å male 19 fotballbaner. (Foto: Ulstein verft. Per Eide studio)

Les også: Første seilas med Color Hybrid utsatt i to uker (juli 2019)

Flere saker om Color Hybrid og Color Line finner du HER og HER

Color Hybrid seiler fra Sandefjord mot Strømstad klokken 10:00 og klokken 17:00 hver dag. (Illustrasjon: Color Line)

Kommentarer