Samfunnet står overfor en ekstraordinær situasjon, og Color Line tar fortløpende beslutninger som sikrer etterlevelse av de pålegg og instrukser som myndighetene nasjonalt og internasjonalt iverksetter for å hindre fortsatt spredning av coronaviruset.
– De tiltakene Color Line har implementert har fått omfattende konsekvenser for selskapets virksomhet, sier konsernsjef Trond Kleivdal.
Color Line har innstilt den ordinære passasjertrafikken, men opprettholder cargo-tilbudet i tråd med unntakene i innreise- og karantenereglene i Norden og Tyskland. Dette for å sikre den viktige vareflyten til og fra Norge.
Cargo-virksomheten opprettholder deler av driften ved at ro-ro skipet M/S Color Carrier vil betjene ruten mellom Oslo og Kiel med gods på vanlig måte, samt at SuperSpeed 2 vil gå i sin ordinære rute med godstrafikk mellom Larvik og Hirtshals.
Stortinget kunngjorde i dag regjeringens første fase av en økonomisk krisepakke for å trygge norsk næringsliv og sikre selskapers drift, samt ansattes lønn og rettigheter. Personer som blir permittert er sikret full lønn med inntil 6 G i minimum 20 dager fra permittering.
Med unntak av deler av cargo-virksomheten, blir i realiteten alle inntekter borte som følge av innstilte skip.
– Derfor ser Color Line seg dessverre nødt til å permittere, sier konsernsjef Trond Kleivdal.
Kleivdal legger til at det er etablert en god og konstruktiv dialog med relevante fagforeninger for ansatte på sjø og i virksomheten på land. Dette for å sikre en ryddig prosess både nasjonalt og internasjonalt for alle selskapets ansatte som blir rammet av den reduserte aktiviteten i rederiet.
Permitteringene er besluttet som et midlertidig tiltak og gjelder for i underkant av 2 000 ansatte. De ansatte beholder alle sine forsikringer og de permitterte er fortsatt ansatt i Color Line.
– Permitteringene vil kunne bli opphevet på kort varsel, fordi vi skal sikre at selskapet er klar til å skyte fart når myndighetene igjen tillater passasjertrafikk mellom Norge, Sverige, Danmark og Tyskland, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.