logo-white

Coronaviruset rammer bilutleiebransjen hardt

Reiselivet er en av de næringene som er rammet hardest av koronaviruset. Bilutleiebransjen har på kort tid mistet svært store deler av kundegrunnlaget. Både på flyplassene og i byene merker man at kundene er borte.

Bilutleie - Hertz BilPool Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris Hybrid i Hertz Bilpool (Foto: Hertz)

– Bilutleie er en viktig del av norsk samferdselsstruktur. Nå er den lammet, og jeg frykter at mange mindre aktører vil kunne gå konkurs og at byer og flyplasser vil stå uten et leiebiltilbydere når denne krisen er over. Det vil i så fall føre til et dårligere tilbud både til næringslivet og til turistene, sier Trygve Simonsen, adm. direktør i Hertz Norge.

Trenger hjelp nå.

Bilutleiebransjen i Norge har på grunn av høye avgifter et betydelig høyere kostnadsnivå enn de øvrige landene i Europa. En følge av dette er et prisnivå på leiebiltjenester som er høyere i Norge enn i landene rundt oss.

– Det høye kostnadsnivået på personbiler gjør bilutleiebransjen meget kapitalintensiv, og dermed også veldig følsom selv for mindre markedsendringer. Bilutleievirksomheten blir i dette tilfellet like mye berørt i distriktene som de store byene da flere av de mindre flyplassen og havnene var de som ble stengt først. Bilutleiebransjen trenger hjelp nå, sier Simonsen.

Ber om midlertidig fritak for tilbakeføring av merverdiavgift.

– For å unngå konkurser og nedleggelser ber vi i bilutleiebransjen regjeringen gi et midlertidig fritak for tilbakeføring av merverdiavgift. Det vil gi bilutleiebransjen mulighet til å redusere bilparken i markedet til et nivå tilpasset til en betydelig redusert etterspørsel, sier Simonsen.

NHO er bekymret for reiselivet

– En bråstopp i reiselivet treffer minst like hardt for leiebiler som for fly og hotell. Det må komme tiltak for hele reiselivsnæringen. Vi forventer derfor at myndighetene bidrar til at leiebilbransjen unngår konkurser og nedleggelser slik at de kan bidra til å få fart på turismen igjen så snart dette er over, sier Ole Michael Bjørndal, næringspolitisk fagsjef i NHO Reiseliv.

I motsetning til store deler av reiseliv og transport må bilutleiebransjen belaste sine kunder 25 prosent merverdiavgift (MVA), dette uten å ha fullt MVA-fradrag ved kjøp.

– Skal Norge fortsatt ha et livskraftig reiseliv også etter at koronasituasjonen er over, må det komme målrettede tiltak for hver enkelt bransje. Mange turister som kommer til Norge, leier bil for å komme seg rundt i landet på egen hånd. Denne bransjen er en viktig del av reiselivstilbudet. NHO Reiseliv har dialog opp mot myndighetene for å sikre at også denne bransjen blir ivaretatt fremover, sier Bjørndal i NHO Reiseliv.

Flere relaterte saker finner du HERHER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Padling er populært, her fra Sørenga i Oslo (Foto: Marius Dalseg/DNT)

Slik blir det påskestemning der du er

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen