logo-white

Cruiseindustrien med stø kurs for vekst i 2015

Den internasjonale cruiseorganisasjonen CLIA forventer en vekst i gjestetalletpå fire prosent inneværende år. Det kom frem da prognosene for 2015 ble presentert.  CLIA la også frem sju trender som preger cruisebransjen.

(cruising.org)
Dobbeltklikk for større versjon av den grafiske fremstillingen (cruising.org)

Hele 23 millioner passasjerer ventes å reise på cruise i år. Det blir i så fall ny rekord. 61 prosent av de CLIA-sertifiserte reisebyråene i Nord-Amerika rapporterer om en vekst i antallet bookinger sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Cruiserederiene frister nå de reisende med nesten 1.000 ulike anløpshavner på nye og eksotiske destinasjoner, spesielt i det hurtigvoksende asiatiske markedet. CLIA orienterte også om at medlemsrederiene i 2015 foretar investeringer for over fire milliarder USD (dollars)  i 22 nye skip, inklusive elve- og ekspedisjonsskip.

Fra et cruise med Norwegian Getaway (©otoerres)
Fra et cruise med Norwegian Getaway (©otoerres)

Cruiseindustrien vil også i år bidra betydelig i et globalt økonomisk perspektiv.  I 2013 var det globale økonomiske bidraget fra cruiseindustrien mer enn 117 milliarder USD. Total bidrar næringen med 900.000 jobber, og utbetalte til sammen 38 milliarder USD i rene lønninger.

– Nye destinasjoner over hele verden og investeringer i nye innovative skip, er bare noe av det som gjør at vi nå er inne i en meget spennende tid for både rederiene og passasjerene, sa Adam M. Goldstein, styreleder i CLIA og COO i det delvis norskeide cruiserederiet RCCL.

– Dette året kommer til bli et år med fortsatt fremgang for hele industrien ettersom våre medlemmer vil forsterke innsatsen ytterligere for at cruise skal oppleves som den beste ferieformen samlet sett, sa Goldstein.

spa med utsikt til venezia
Spa med utsikt over Venezia fra MSC Musica (©otoerres)

 

Gjennom flere undersøkelser har CLIA identifisert syv sentrale trender for cruiseindustrien i 2015: 

1. Gjester vil ut på nytt cruise:

Cruisepassasjer sier de ønsker å reise på cruise, og de er svært tilfredse med sine tidligere cruiseferier. 62 prosent av passasjerene er såkalte «repeaters» – altså gjester som har vært på cruise før. I tillegg oppgir 69 prosent at cruise gir mer verdi for pengene enn en landbasert ferie. Totalt anslår CLIA medlemmene at antallet passasjerer i 2015 vil utgjøre  23 millioner. Det utgjør fire prosents økning sammenlignet med prognosen for 2014 som var på 22,1 millioner passasjerer. Antall passasjerer i 2013 var 21,3 millioner.

2. Størrelse ikke like viktig lenger:

For fem år siden ble verdens største cruiseskip introdusert med en kapasitet på 6.300 passasjerer. Med de 22 nye skipene som introduseres i 2015, er fokuset på størrelse redusert og fokus på unike fasiliteter og ikke minst design økt.

3. Spesialcruise fortsetter sin sterke vekst:

CLIA’s spesialsegment, som inkluderer sofistikerte skip, luksusyachter, elegante ocean-liners og de nyeste elvecruisefartøyene forventer også i 2015 en tosifret prosentvis vekst i antallet passasjerer. Faktisk har estimatene for disse spesialcruisene økt med 21 prosent årlig fra 2009 til 2014.

4. Karibien holder stand:

Karibien fortsetter å være meget ettertraktet som destinasjon ettersom mer enn en tredjedel av cruiseindustriens seilinger i 2015 vil finne sted her. Samtidig utvider cruisepassasjerene sin horisont. Middelhavet fortsetter å vokse i popularitet, det samme gjør andre regioner inklusive Asia og Australia. I 2015 vil 52 skip gjennomføre 1065 seilinger i Asia med en samlet kapasitet på 2,17 millioner passasjerer.

5. Vil verden rundt:

Cruiseindustrien opplever en økning i antallet passasjerer som ønsker å oppleve verden via cruise, og bransjen imøtekommer denne etterspørselen. CLIA’s medlemmer tilbyr nesten 1.000 havner verden over, mange i områder som inngår i UNESCO’s verdensarvliste.

6. Reisebyråer er viktige:

Mens internett og mobile plattformer blir stadig viktigere når konsumenter skal foreta kjøp, er reisebyråene fremdeles den mest foretrukne og mest populære måten å booket et cruise på. Faktisk benytter 7 av 10 cruisepassasjerer en agent for hjelpe dem med å planlegge og booke sin cruiseferie.

7. Passasjerenes ønsker avgjørende for innovasjon:

Rederienes gjester legger føringer for den innovative utviklingen i industrien som aldri før. Cruiserederiene er opptatt både av å innfri kravene som er viktige for gjestene, som for eksempel fullgod, trådløs WiFi- og mobildekning over absolutt hele skipet, tilbud til alle generasjoner i familien, tema-cruise og «foodcations» (kulinariske tilbud på meget høyt nivå).

Kildene til forventningsrapporten 2015: 

  • The Travel Agent Pulse Survey ble gjennomført av 482 CLIA-sertifiserte reisebyråer i Nord-Amerika i perioden 7.-23. november 2014.
  • The 2014 North American Cruise Market Profile Survey ble utført i samarbeid med meningsmålingsinstituttet TNS og Bob Sharak & Associates. I perioden 12.-26. august 2014 ble det gjennomført en meningsmåling med over 1600 respondenter fra USA og Canada. 

Øvrige kilder:

  • CLIA Passenger, Capacity and Deployment Surveys.
  • Global Economic Contribution of Cruise Tourism 2013 for CLIA by Business Research & Economic Advisors, September 2014.
  • Asia Cruise Trends, 2014 Analysis, Assessment, Appreciation Summary of Capacity & Deployment, CHART Management Consultant, CLIA Southeast Asia. 
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker

British Airways celebrates 70 years of flying to Chicago (photosource: ba.com)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(AI-generert illustrasjon)

Luftfotografi i hjemmet: En ny dimensjon av kunst og estetikk

Havila Polaris (Foto: Martin Giskegjerde/Oclin - Havila Kystruten)

Erna Solberg blir gudmor når Havila Pollux døpes i Bergen