God mat, dans og shopping i Stena Lines første selvbetjeningsbutikk. Og samtidig en vakker sjøreise forbi Skagen og gjennom Oslofjorden. Med disse ordene ble de første reisende fristet til å reise på premieretur på Stena Lines ferge mellom Oslo og Frederikshavn 28. mai 1979. I dag, 40 år senere, er denne typen reiser fortsatt populært, årlig reiser rundt en halv million mennesker med danskebåten Stena Saga.

Stena-terminalen i Oslo med den første Stena Saga rundt 1982 (Bildekilde: Stenaarkivet/Klubb Maritim, Göteborg)

Klokken 21.00 den 28. mai 1979 gikk den første turen til Stena Saga fra Oslo. Linjen var en suksess fra starten med en tur/retur reise på ett døgn. God mat, dans og shopping ombord på Stena Lines nye selvbetjeningsbutikk, men også billigere pris på kjøtt i Danmark, tiltrakk mange nordmenn til å reise med Stena Saga.

Men også destinasjonen Norge og fremfor alt, hovedstaden Oslo, tiltrakk seg mange reisende fra Danmark, Tyskland og Nederland, som reiste hit fra Frederikshavn.

Lugar ombord i den andre Stena Saga (ex-(Kronprinsessan Victoria) som seilte mellom Oslo og Frederikshavn i årene 1988-1994 (Bildekilder: Sjöfartstidningens arkiv/Stena Line)

– Vi er svært stolte og takknemlige i dag når vi feirer 40 år på Oslo-Frederikshavn-ruten. I fire tiår har vi vært med på å skape uforglemmelige ferieminner for våre gjester, og vi er glade for å skulle fortsette å transportere passasjerer og gods mellom Norge og Danmark i mange år framover. Å dele denne dagen med både nye og gamle kunder, ansatte og samarbeidspartnere er noe vi verdsetter høyt, sier Johan Edelman, ansvarlig for linjen Oslo-Frederikshavn.

Siden starten i 1979 har tre skip seilt på linjen, alle med navnet Saga. Den nåværende fergen som har kapasitet til å ta 2000 passasjerer, har vært et kjent syn for mange innbyggere i Oslo siden hun kom inn i trafikken i 1994, og har siden fått kallenavnet Danskebåten.

Dagens Stena Saga – den tredje i rekken, har seilt mellom Oslo og Frederikshavn siden 1994 (stenaline.com)

Hvert år reiser nærmere en halv million passasjerer på linjen hvorav 2/3 er nordmenn. Danskene er en god nr. 2, men både tyskere og nederlendere reiser med Stena Saga – særlig om sommeren.

Også i dag er det god mat, dans og underholdning ombord samt billig shopping som tiltrekker mange. De siste årene har det blitt satset mye på et bredere underholdningstilbud og konseptet partybåten i helgene går for fulle hus – og med et yngre publikum enn tidligere.

Den første Stena Saga fra 1979 prydet forsiden av 1980-katalogen (Bildekilde: Stena Line)

Men det satses også hardt på barnefamilier. I skolens ferier blir Stena Saga «Barnas Båt» der underholdningsfokuset er rettet mot barn; trylleshow, trylleskole, piratshow med Zita & Zot -piratene og mye mer.

Eksempler på artister som har spilt om bord på Stena Saga de siste årene er Lars Lillo Stenberg, Frode Alnes, Alex Rosén, Plumbo, TIX, og Freddy Kalas. «Danskebåten» har også gitt navn til en populær dokusåpe på TVN i 2018.

Stena Line satser på framtiden

Etter 40 år på linjen satser Stena Line videre på fremtidig drift, og har de siste årene investert flere millioner i oppgradering av fergen Stena Saga.

Stena Line har seilt mellom Oslo og Frederikshavn i over 40 år (bildekilde: stenaline)

Som et ledd i selskapets bærekraftarbeid ble Stena Line i januar 2019 det første fergerederiet som koblet seg til landstrøm på Vippetangen i Oslo Havn. Dette bidrar til en årlig reduksjon av CO2-utslippene på 1.400 tonn, tilsvarende utslipp fra 1300 biler.

Med Stena Saga er 14 av selskapets 38 fartøyer nå koblet til grønn strøm når de er i havn.

I starten av året ble det også åpnet en ny restaurant om bord, men å,rets største nyhet er et helt nytt konferansesenter på dekk 9 som åpner dørene i starten av september.

Konferansesenter på Stena Saga (bildekilde: Stena Line)

På et 24-timers cruise t/r Oslo – Frederikshavn får konferansedeltakere moderne konferansefasiliteter i en unik setting med havutsikt, god mat og underholdning.

Flere saker om Stena Line finner du HER

Kommentarer