Danmark kan bli neste nordiske land som innfører flypassasjeravgift. Landets nye transportminister sier at en ny avgift for flyreisende kan være på vei. Dette for å oppnå målet om 70 prosents reduksjon i drivhusgassene innen år 2030.

Aalborg Lufthavn (foto:aal.dk)

Danmark har i motsetning til nabolandene Norge og Sverige ingen flypassasjeravgift, noe som blant annet har ført til at flere flyruter er flyttet til København fra både Oslo og Stockholm.

Les også: Norske og svenske flyskatter sender flere Norwegianfly til Danmark (juni 2018)

Nå kan kan “den gode tiden” gå mot slutten. Danmarks nye transportminister Benny Engelbrecht fra Socialdemokratene bekrefter -ifølge bransjenettstedet Travelnews.dk, at en ny flypassasjeravgift nå kan være på vei og at dette er en del av regjeringens tanksesett.

Den nye danske regjeringen, som tok over etter Folktetingsvalget i juni, har fastholdt målet om en reduksjon i drivhusgassene på 70 prosent innen år 2030. For å nå dette målet vurderes flere virkemidler – deriblant en flypassasjeravgift.

Før Folketingsvalget i juni ble tanken om innføring en flypassasjeravgift avvist av flere profilerte kandidater fra den nye regjeringspartiet Socialdemokratiet. Men det var dengang da og ikke nå.

Både Norge og Sverige har de siste årene innført egne avgifter på flyreiser (flyseteavgiften/ flygskatten). I Norge førte det blant annet til nedleggelsen av Moss lufthavn Rygge, mens svenskene har opplevd en nedgang i antall flyreisende de siste årene, samt at flere interkontinentale ruter er flyttet fra Stockholm til København.

Les også: SAS åbner ny rute: København – Hong Kong (juni 2018) – Flygskatten hotar etableringen av amerikanska inresekontroller i Stockholm (september 2017) Siste fly fra Rygge (oktober 2016)

Vurderer flyskatt i hele EU

De siste årene har en rekke EU-land forsøkt å innføre egne flyskatter – med svært vekslende hell. Unionen har derfor vurdert forslag om en egen felles flyskatt for alle medlemslandene. Denne skulle gå rett i EU-kassen og ikke via de enkelte landene. Hensikten skulle være å sikre stabile inntekter for EU, samt redusere karbonutslippene.

Forslaget til den nye EU-skatten kom fra forskere i EU-prosjektet Fair Tax som koordineres av Umeå universitet i Sverige.

Det synes være uklart om hvorvidt en eventuell “EU-flyskatt” vil komme på toppen av dagens nasjonale flypassasjeravgifter i Norge og Sverige (og muligens Danmark) eller erstatte disse.

Les også: Anbefaler felles flyskatt i hele EU (juli 2016)

Les flere saker om flyseteavgiften HER, HER og HER, samt om den svenske flygskatten HER

Flere B2B nyheter finner du HER og HER

Kommentarer