logo-white

De første nye Airbus A321LR på vei inn i SAS-flåten

Det første av tre nye Airbus A321LR skal i trafikk for SAS fra 18. september neste år. Flyet har lang rekkevidde og er godt egnet for reiser til/fra Skandinavia på rutestrekninger og tidspunkt som supplement til de større langdistanseflyene i SAS Airbus-familie.

SAS - Airbus A321LR - Langdistansefly
A321 LR inngår i den pågående flåtefornyelsen som reduserer klimautslippene med ca. 20 % sammenlignet med tidligere generasjoner fly. (Bildekilde: SAS – Scandinavian Airline)

A321LR er et såkalt single aisle fly, med én midtgang, og vil ha et tilsvarende servicekonsept som på SAS’ øvrige langdistanseflåte med høy komfort og tre produktklasser.

Flyet er spesielt konfigurert til å fly lengre distanser enn et standard A321neo. Det mindre flyet gir SAS muligheten til å betjene nye ruter, og blir et etterlengtet supplement i SAS’ langdistanseflåte gjennom større fleksibilitet.

– Dette er en helt ny flytype for SAS, som passer godt til det skandinaviske markedet. Det gir oss muligheten til å tilby reisende flere interkontinentale ruter, færre mellomlandinger og kortere reisetider til og fra Skandinavia, sier Torbjørn Wist, finansdirektør i SAS.

Flyet har totalt 157 seter om bord, hvorav 22 er i Business Class, 12 i Plus og 123 i Go. Kabinen i SAS’ A321LR vil kunne gi optimal komfort og oppfylle de høye forventningene hos de som reiser ofte. Redusert støynivå i kabinen, mood lights og høyhastighets WiFi vil bidra til god reiseopplevelse.

A321LR er en del av den nyeste generasjonen av fly og forventes å redusere klimautslippene med rundt samme mengde som da SAS introduserte A320neo, hvis karbonutslipp er rundt 15—18 prosent lavere enn et fly av samme størrelse fra forrige generasjon.  

– Det er svært viktig at luftfarten reduserer sine utslipp, og SAS tar sitt ansvar i så måte. Vi er nå inne i en ambisiøs plan med leveringer av de mest miljøvennlige flyene til 52 milliarder, og vi kjøper stadig mer avansert biodrivstoff som i volum vil tilsvare trafikken på våre innenlands flygninger i Skandinavia innen 2030. Nå har vi også gjort det mulig for alle kunder å kjøpe miljøvennlig biodrivstoff tilsvarende hele eller deler av sin flyreise når de bestiller SAS-billett, sier Torbjørn Wist.

SAS - Airbus A321LR - Langdistansefly
Det første A321LR vil bli satt i drift 18. september 2020 og den første ruten blir København—Boston. Det betyr at ruten vil bli en helårsdestinasjon med hyppige avganger, noe som ytterligere vil styrke SAS-tilbudet til Nord-Amerika, med mange forbindelser til og fra Norge. (Bildekilde: SAS – Scandinavian Airline)

Nye ruter vil bli innført gradvis senere i 2020. Flyet har tilstrekkelig rekkevidde til å nå Nordøst-USA, men kan også nå destinasjoner i Canada, Midtøsten og India fra Skandinavia.

Les også: SAS utvider flåten med A321LR for nye langdistanseruter (januar 2019)

Les flere saker om SAS og Airbus A 321LR HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(bildekilde: Hotels.com)

Hotels.com gir en oversikt over de beste hotellene for å feire Verdens Latterdag

Pool-dekk - Wonder of the Seas - Cruiseskip - RCI - Royal Caribbean

Royal Caribbean tilbyr opplæring til havs

Illustrasjon av hydrogenferjene som skal bygges (Bilde: The Norwegian Ship Design)

Verdens to største hydrogenskip skal bygges i Norge

Boeing 787 Dreamliner - Norse Atlantic Airways

Norse introduces new route between London Gatwick and Cape Town

(foto: ©otoerres)

Vårens røde dager – slik får du maks ut av fridagene