logo-white

De jobbreisende er ikke digitale sinker!

Norske jobbreisende er i verdensklasse når det gjelder bruk av digitale verktøy på reisen. De er «proffe» reisende som liker å ha full kontroll. Reisen bestilles online, mobilen brukes som boardingkort, og de kan alle triksene for å komme seg raskest mulig gjennom sikkerhetskontrollen.

Per Arne Villadsen er administrerende direktør i Berg-Hansen (BH)

– Jo mer du reiser, jo mer avhengig er du av enkle bestillingsløsninger. Jobbreisende er ingen digitale sinker — tvert imot. Jeg vil kalle de «early adaptors», sier administrerende direktør i Berg-Hansen, Per Arne Villadsen.

Hos flere av landets ledende bedrifter bestilles ni av ti jobbreiser av de reisende selv på mobil eller pc. Handelsbanken er et eksempel på en bedrift som har jobbet bevisst på å øke andelen som bestiller reisen selv og har i dag 90 prosent av sine reisende som bestiller selv.

— Vi har flere store kunder som kan vise til denne type vaner internt hos seg. Dette gir kostnadsreduksjon, men kanskje viktigst av alt enorme tidsbesparelser for den reisende både i bestillingsøyeblikket, men også under selve reisen, sier Villadsen.

I Berg-Hansen er snittet på sju av ti kunder som selv bestiller reisen selv enten på nettet eller mobilen.

(bildekilde: Berg-Hansen)

Mobil har revolusjonert reisehverdagen

Det er helt avgjørende for en effektiv jobbreisehverdag at de reisende har verktøy hvor de kan håndtere mye av reisen selv. Da slipper de å forholde deg til køene på flyplassen og kan endre reisen i løpet av sekunder på mobilen.

Berg-Hansen var tidlig ute med en onlineløsning og i 2010 lanserte de bestillingsløsning på mobil. Deretter har antallet jobbreisende som har tatt denne i bruk vært jevnt økende. 2 av 3 endringer gjøres i dag på mobilen. Dette er uavhengig av om reisen er bestilt på mobil, telefon eller online.

-En kunde skrev til meg at «appen er den beste oppfinnelsen siden ostehøvelen», sier Villadsen. Mange har spådd reisebyråenes død da internett kom, men tvert imot. Det er dette som har gjort oss til utviklere av online tjenester i verdensklasse.

Tall og fakta fra Berg-Hansen

  • 70 prosent av alle bestillinger, endringer og avbestillinger er gjort online. En bestilling kan være ett eller flere element av fly, tog, hotell og leiebil.
  • 46 prosent av alle romdøgn på hotell bestilles online.
  • 2 av 3 endringer gjøres online
  • 15 prosent av alle nye online-bestillinger blir gjort på mobil.
  • 24 prosent av alle endringer online blir gjort på mobil.

Tallene vi her viser til er for Berg-Hansen sine kunder så langt i 2015. Romdøgn er for september 2015. Begrepet «online» betyr pc, nettbrett eller mobil.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn

(bildekilder: visitnc.com/related.dk)

På stjernejakt i det sørlige USA

(Kilde:/skjermdump: Flightradar24.com)

Avinor: Forsiktig åpning av luftrommet over Sør-Norge

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024