logo-white

Denne kan spare deg for tusener

Synes du batteriene dine varer for kort? Kanskje vedlikeholder du dem for dårlig. Startproblemer i vinterkulda har mange av oss opplevd. Som oftest skyldes det slurv med vedlikehold av bilbatteriet.

Å lade batteriet før vinteren kan spare deg for både utgifter og frustrasjon. (Foto: Rolf Magnus W. Sæther, Newswire)

— Starthjelp på grunn av utladet eller dårlig batteri er vår klart største bergingsårsak. De fleste av oss tenker nok ikke så mye på å lade bilbatteriet før det er for sent, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Det enkleste man kan gjøre selv er å investere i en hjemmelader. En slik lader trenger ikke koste mye, men kan spare deg for mye frustrasjon når du har dårlig tid og bilen ikke starter fordi batteriet er flatt.

— Hvor hyppig man bør vedlikeholdslade bilbatteriet, avhenger av kjøremønsteret man har. Har du mye småkjøring i byen, er det bra å vedlikeholdslade ofte. Og så er det lurt å gjøre det før man skal ta en tur til fjells der bilen blir stående ute i kulda i flere dager sier Sødal.

Batterier som ikke skal brukes på en stund, bør fullades før de settes bort. (Foto: Rolf Magnus W. Sæther, Newswire)

Ikke bare bilbatterier

Batterier til båt, MC, snøfreser, gressklipper og lignende bør også lades fra tid til annen, spesielt om de ikke skal brukes på en stund. Med dårlig vedlikehold risikerer du å måtte betale for å skifte dem ut oftere enn nødvendig.

— Første bud er å fullade batteriet før det settes til lagring. Selv om moderne batterier har liten selvutlading, bør du lade opp batteriet et par ganger i løpet av vinteren. Er spenningen under 12,4 volt må batteriet lades, sier Knut R. Svenningsen, daglig leder i Biltema Norge.

Hvis du helst vil slippe dette bryet, finnes det elektroniske —såkalt intelligente ladere som er koblet på hele tiden og vedlikeholdslader batteriet når det trengs.

Fjern skitt og fuktighet

Ikke glem å rengjøre batteriet før det settes til lagring.

— Smuss og fuktighet kan føre til små strømlekkasjer, såkalt krypstrøm, som øker selvutladingen. Et rent batteri med rene poler reduserer faren for krypstrøm. Sett gjerne inn polskoene med batteripolfett, sier Svenningsen.

Lagre i riktig temperatur

Batterier skal ikke lagres for kaldt, så du må unngå frost. Samtidig skal batteriet heller ikke ha det for varmt.

— Jo varmere det er, desto større selvutlading. En tommelfingerregel er at selvutladingen halveres for hver tiende grad temperaturen synker, sier Svenningsen.

Ideell temperatur er ned mot null, men helst uten kuldegrader. Batteriet bør lagres tørt. Bilbatteriet trives best dersom bilen står parkert i garasjen om vinteren.

Lar du batteriet stå i båten eller caravanen over vinteren, bør det kobles fra det elektriske systemet, slik at det ikke stjeler strøm fra batteriet.

— Lagrer du batteriet ute, er det ekstra viktig å fullade det før vinteren. Et fulladet batteri kan tåle en kald vinter, det gjør ikke et utladet batteri, sier Knut R. Svenningsen i Biltema.

Skrevet av  Rolf Magnus W. Sæther/Newswire

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn

(Illustrasjon: Metropolis)

Lover sommerens fineste hotellnyhet

(Foto: Aarhus Airport)

SAS åbner en ny rute til danskernes skiparadis fra Aarhus

(Photo: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Group leads growth in Q1 2024 with focus on APAC and new markets

Oslo lufthavns lounge på utland har gjennomgått omfattende oppussing (Foto:  Avinor)

Oslo lufthavns lounge på utland pusset opp