logo-white

Dette mener nordmenn om turismen i Norge

Nordmenn er stolte over at utenlandske turister velger å feriere i Norge og mener at turismen bringer mye positivt med seg. Dessuten; 12 prosent av nordlendingene og åtte prosent i Fjord-Norge synes det er altfor få turister i dag. Det viser en ny undersøkelse fra Innovasjon Norge.

Sognefjorden, en norsk turistmagnet siden 1800-tallet (bildekilde: ©otoerres)

Med den nye undersøkelsen har Innovasjon Norge fått svar på hvordan nordmenn opplever turisme, hva de mener er turismes konsekvenser og innsikt i hvordan nordmenn ønsker utviklingen innen turisme skal være.

Halvparten mener mengden er passe

Blant spørsmålene i undersøkelsen var hvordan man oppfatter antall turister til Norge i dag. Om lag halvparten av befolkningen opplever dagens turistvolum i Norge generelt, så vel som på eget bosted, som «akkurat passe». Tre av ti mener det er for lavt, en av ti mener det er for høyt.

Resultatene viser at det er i områder som allerede har stor pågang at det er et ønske om flere gjester. 12 prosent i Nord-Norge synes det er altfor få turister i dag og i Fjord-Norge svarer åtte prosent det samme. Det er også i Fjord-Norge (6 %) og Nord-Norge (8 %) flest har svart at det er altfor mange turister.

Den regionen som ønsker seg flere turister er Østlandet utenfor Oslo og Akershus. Her svarer 13 prosent at det er altfor få turister og hele 32 prosent av de spurte synes det er litt for få. Bare en prosent svarer at det er alt for mange turister her.

Mest tilfreds med mengden turister er innbyggere i Trøndelag og Oslo/Akershus. 

Vestlendinger og nordlendinger vil gjerne ha flere turister, viser undersøkelsen«Nordmenns syn på turisme 2018» (Foto: Thomas Rasmus Skaug / Visitnorway.com)

Mest positive i pressområder

Respondentene i den nye undersøkelsen «Nordmenns syn på turisme 2018» er kontaktet i løpet av oktober i år og delt inn i to grupper, ut fra hvor i landet de bor. En gruppe bor i pressområder, som Geiranger, Bergen, Stryn og Svalbard og lignende. Den øvrige svargruppen er resten av landet.

– Noe av det mest interessante er at de som bor i områder med mye turisme også er mest opptatt av dens positive betydning. De trekker gjerne fram at det for eksempel bidrar til arbeidsplasser og større omsetning av lokalt mat. Samtidig er de i større grad enn resten av befolkningen klar over medaljens bakside. Beboerne her peker på trafikale utfordringer, slitasje på naturen – og fire av ti i pressområdene mener turistene tar seg til rette, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.

Resultater for hele landet viser at nordmenn i stor grad ser at turisme skaper arbeidsplasser, øker mulighet for nyetablering og bidrar til vekst og utvikling i lokalsamfunnet. Rett og slett bidrar til optimisme og fremtidstro lokalt.

– Det er første gang vi gjennomfører undersøkelsen, men like interessant som å se på dagens resultater blir å følge utviklingen i svar over tid. Endringer i samfunnet vil også kunne påvirke nordmenns forhold til turisme, sier Holm.

Fremtidens turisme — flere eller færre?

De fleste i befolkningen ønsker det samme volumet på turisme, som i dag eller flere. Kun et mindretall vil ha færre turister. Og de som gjerne tar imot flere bor overraskende nok i områder som har mange turister i dag.

– Nordmenn er stolte av at utlendinger velger å ferier i Norge. Undersøkelsen viser at de fleste av oss er enige i at turister i Norge får opplevelser i verdensklasse — og vi ønsker for turistene at de får en god opplevelse når de er gjester i landet vårt, sier Holm.

Gode opplevelser krever en bærekraftig forvaltning av reiselivet. Av de som svarte på undersøkelsen er det delte meninger om hvorvidt turismen er bærekraftig i dag og mange mener turistene legger igjen for lite penger, og at vi kan bli flinkere til å tjene penger på turismen.

Fakta:

«Nordmenns syn på turisme 2018»

Undersøkelsen; «Nordmenns syn på turisme 2018» er en 0-måling og har derfor ikke noen sammenlignbare tall. Undersøkelsen ble gjennomført i oktober 2018, av Kantar TNS på vegne av Innovasjon Norge. 

Innovasjon Norge vet fra før mye om hva turister som besøker oss mener om Norge som ferieland, gjennom sin omfattende årlige turistundersøkelse. Ukentlig gjennomfører også spørreundersøkelser i flere prioriterte markeder internasjonalt, for å få innsikt i hva potensielle turister mener om Norge. Dette gir godt grunnlag for den internasjonale markedsføringen av Norge.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn

(bildekilder: visitnc.com/related.dk)

På stjernejakt i det sørlige USA

(Kilde:/skjermdump: Flightradar24.com)

Avinor: Forsiktig åpning av luftrommet over Sør-Norge

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024