logo-white

Dronning Sonjas stiftelse skal utsmykke Hurtigrutens og verdens første hybridskip

Når MS Roald Amundsen legger ut på jomfruturen, vil hvert eneste kunstverk om bord være håndplukket av Hennes Majestet Dronningen og hennes kunststiftelse QSPA.

Nyheten ble offentliggjort under et arrangement i New York, om bord på Hurtigrutens MS Fram søndag 15.  april.

Under sin tale fremhevet HM Dronning Sonja det hun kalte «det unike samarbeidet mellom Hurtigruten og Queen Sonja Print Award».

– Hurtigruten bestreber seg på å gi sine gjester en uforglemmelig opplevelse. Å kunne nyte utsøkt kunst på reisen er en del av denne opplevelsen, sa dronningen.

Dronning Sonja flankert av Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam og Julie Ebbing – en av kunstnerne som gjennom samarbeidsavtalen mellom QSPA og Hurtigruten skal delta i utsmykkingen av MS Roald Amundsen. (Foto: PONTUS HÖÖK/Hurtigruten)

600 kunstverk – inkludert dronningens arbeid

Nærmere 600 kunstverk av unge norske kunstnere — i tillegg til tidligere vinnere av Queen Sonja Print Award og enkelte av dronningens egne arbeider — vil pryde MS Roald Amundsen.

Samarbeidet omfatter også muligheter som salg av kunst om bord, utvikling av felles produkter, kunstforelesninger, utstillinger og kunstnere som kan tilbringe tid om bord på Hurtigrutens ekspedisjonsskip.

– Vi er veldig begeistret og fornøyde med det nye samarbeidet, og mulighetene dette åpner for gjestene våre, kunstnerne og opplevelsen om bord. HM Dronning Sonja, QSPA og Hurtigruten fant hverandre gjennom en felles lidenskap for friluftsliv, naturen og kunst, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

De nye ekspedisjonsskipene til Hurtigruten døpes MS “Roald Amundsen” og MS “Fridtjof Nansen” og skal ta opplevelseshungrige gjester på ekspedisjoner til unike destinasjoner. (Illustrasjon: Hurtigruten)

– Fremhever en generasjon nye kunstnere

MS Roald Amundsen blir en del av Hurtigrutens stadig voksende flåte av små, spesialbygde ekspedisjonsskip i 2019. Utstyrt med batteripakker og banebrytende grønn teknologi, blir hun verdens første hybriddrevne cruiseskip.

– I Hurtigruten bygger vi neste generasjon ekspedisjonsskip. Hos QSPA fremhever de neste generasjon unge kunstnere. Et samarbeid og partnerskap er en perfekt match, sier Skjeldam.

Historiske linjer

De grafiske verkene vil pryde alle suiter og lugarer og fellesområder som restauranter, trapper og korridorer om bord på MS Roald Amundsen. De opp mot 20 norske kunstnerne er valgt ut av QSPA i samarbeid med Kunsthøgskolen i Oslo, Universitetet i Bergen og NTNU i Trondheim.

Under talen om bord på MS Fram trakk dronningen lange historiske linjer:

– Vikingskipene var dekorert med de vakreste utskjæringer: Dragehoder og blomster, ornamenter og dyr prydet Leiv Eriksons skip der han kjempet seg gjennom bølgene på vei mot Newfoundland, der han først gikk i land. I dag, 1000 år senere, fører vi denne tradisjonen videre og utsmykker et stolt skip som seiler på våre hav i langt fredeligere ærend enn vikingene, sa dronningen.

Partnerskapet mellom QSPA og Hurtigruten omfatter også en intensjonsavtale om utsmykking av Hurtigrutens neste hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Fridtjof Nansen, som også skal være ferdig i løpet av 2019.

Les også: Fridtjof Nansen og Roald Amundsen gir navn til Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip - Hurtigruten starter seilinger til Russland — og hybridseilinger gjennom Nordvestpassasjen - Hurtigrutens nye hybridskip skal seile langs norskekysten fra Hamburg og Amsterdam

Flere saker om Hurtigruten finner du HER 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart