Organisasjonen for verdensturisme, UNWTO, koordinerer på oppdrag fra FNs generalforsamling gjennomføringen av ”Det internasjonale året for bærekraftig turistutvikling.” Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT, Tysklands nasjonale turistkontor) er gullpartner for dette UNWTO-året og benytter muligheten til internasjonal posisjonering for Reiselandet Tyskland, som en destinasjon med bærekraftige turist- og servicetilbud.

Petra Hedorfer (©otoerres)

Som start på temaåret lanserer DZT en microside  på germany.travel/nachhaltigkeit med temaet ”Bærekraftige reiser i Tyskland”. Petra Hedorfer, styreleder i Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (Tysklands nasjonale turistkontor) uttaler:

– På grunn av stigende antall reisende, klimaforandringer og økende krav fra forbrukerne, er bærekraftige tilbud av avgjørende betydning for våre fremtidsutsikter som destinasjon i internasjonal konkurranse. Følgelig forankrer vi aspektet bærekraft som kjerne i vår markedsføring av Reiselandet Tyskland.»

Microsiden germany.travel/nachhaltigkeit

Microsiden gir solid informasjon om ”Bærekraftige Reisemål” på 17 språk innenfor verdikjeden. Blant emnene er klimavennlige reiser med bane, buss og annen kollektivtrafikk, kulinariske nytelser, skikker og tradisjoner inkludert friluftsmuseer, UNESCO-vernede steder, Slow Travel og naturlandskaper, grønne byer, inkludert sykling og wellness/kur- og helsebad, barrierefrie reiser og grønne møter.

På et interaktivt Tysklandskart kan brukeren finne sertifiserte overnattingssteder – fra enkle Eco-campingleire til topphoteller. Utvalget er gjort av eksperter fra EcoTrans i samarbeid med delstatenes markedsorganisasjoner. Talende bilder, slide-shows og videoer levendegjør – samt optimering av mobile redskaper understøtter brukervennligheten i reiseplanlegging underveis.

DZT som ledsager innen bærekraftig utvikling

DZT har systematisk bygd opp og utbedret sin kompetanse om temaet bærekraft, stilt sin kunnskap til rådighet i forskjellige formater og knyttet kompetanse innad i nettverket. Sett i lys av ”Drei-Säulen-Strategie” (tre-pilar-strategien) bidrar DZT i utviklingen av konkrete, bærekraftige tilbud og prosjekter – i likhet med riksinstansen – til bærekraftige turistdestinasjoner.

Med denne strategien – som står på tre solide pilarer – deltar DZT i utviklingen av solide tjenester og prosjekter; eksempelvis bærekraftige turistdestinasjoner, føderal konkurranse og praktisk guiding til “bærekraftig turisme i Tyskland”.

Den andre pilaren er kommunikasjonsstrategisk, også forankret i aspektet bærekraft i merkevarens kjerne. Regelmessig presenterer DZT dagens høye standard og Destinasjon Tyskland på internasjonale workshops og konferanser.

Det interne bærekraft-initiativet hviler på den tredje pilaren: Konsekvent optimalisering av DZTs aktiviteter i økologisk, økonomisk og samfunnsmessig forstand og i interne arbeidsprosesser.

Det største salgsfremstøtet for tysk innkommende turisme – GMT – har DZT organisert som Green Meeting siden 2012, og det med stor suksess via Green Globe-sertifiseringen og anerkjennelsen som økoprofitt-bedrift Frankfurt. Verifiserbare prestasjoner er bevist av DZT gjennom Green Globe- sertifisering og engasjementet finansiert av den føderale regjeringen: Energy Efficiency Initiative Networks.

Les flere nyheter om Tyskland HER, HER og HER – Les flere nyheter om UNTWO HER

Kommentarer