logo-white

DZT satser på kundelojalitet, merkevarekampanjer og bærekraft

Markedet for innkommende turisme i Tyskland forblir volatilt de kommende månedene. Det innebærer at innhentingen kommer senere enn forventet og etterspørselen endres. DZT satser dermed fortsatt på kundelojalitet gjennom merkevarekampanjer, med særlig vekt på bærekraft.

Berlin - Tyskland - Den franske domkirken - Gendarmentmarkt
Den franske domkirken i Berlin (foto: ©otoerres)

Åpningen av flere grenser i Europa kort tid før sommerferien, muliggjorde et lite pusterom for internasjonal turisme midt i pandemien. I Tyskland innebar dette at nedgangen i antall overnattinger i juli og august lå på mellom 50 til 60 prosent sammenlignet med året før. Under nedstengingen lå nedgangen på 90 prosent fra 2019.

Reiseanalytikerne ForwardKeys sine analyser av flybookingsdataviser at fra de 13 største markedene i Europa nådde antall avganger til Tyskland så høyt som 37 prosent av fjorårets høysesongnivå. Siden slutten av august har de imidlertid gått tilbake til under 30 prosent av 2019-nivå.

Turismekomiteen i forbundsdagen gikk nøye gjennom disse utfordringene 7. oktober. Til stede var blant andre representanter fra Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) samt det tyske hotellforbundet (IHA) og German Convention Bureau (GCB). På agendaen stod den aktuelle situasjonen og konsekvensene koronakrisen har for forretningsreisesegmentet.

Særlig situasjonen i hotellbransjen gir grunn til bekymring. Ifølge IHA var den gjennomsnittlige bookingsraten i august på 38,9 prosent, ned 45,8 prosent fra samme periode i fjor. IHA var spesielt bekymret over at «rombookingsraten i byene som er avhengig av forretningsreiser, overhodet ikke er innbringende».

Fra Motel One i Magdeburg (foto: ©otoerres)

DZT tror at markedet for innkommende turisme som helhet kommer til å forbli volatilt i de kommende månedene og forventer flere forstyrrelser i tråd med at regioner og land igjen vurderes som høyrisiko. Mange tyske byer opplever nå også at infeksjonstallene stiger.

Den preliminære konklusjonen er at vi fortsatt ikke kan snakke om innhenting. Utallige små og mellomstore bedrifter i hotell- og overnattingsbransjen, innen salg, kultur- og arrangementssektoren – bare for å nevne noen få bransjer som er truffet – står i fare for å gå konkurs.

Utsiktene fra dagens situasjon: En forsinket innhenting

Analytikere ved TourismEconomics (TE) forventer at totale antall overnattinger i Tyskland i 2020 vil falle med 51,2 millioner. Konsum fra turister forventes å synke med 18,7 milliarder euro.

Analysen viser at det vil ta lengre tid å hente seg inn igjen enn tidligere antatt. Ifølge de nye beregningene vil antall overnattinger i 2023 bare nå omtrent 86,4 prosent av 2019-nivå.

Endringer i etterspørselen blir også mer tydelig. Det internasjonale konsulentselskapet for turisme, IPK International, har gjennomført en undersøkelse i Tysklands største marked utenfor Europa, USA og Kina.

Denne viser at et åpenbart flertall (73 prosent av kinesiske, og 60 prosent av amerikanske) ville valgt å reise til bare ett land istedenfor flere hvis de skulle reist til Europa. DZT mener at det er stor sannsynlighet for at mange kommer til å velge Tyskland som det landet de besøker. Dette er basert på Tysklands sterke merkevare som reisedestinasjon samt at det nylig ble rangert som et av de landene som har håndtert krisen og de relaterte helseutfordringene best.

DZTs perspektiv

Innhentingsstrategien for Tysklands innkommende turisme vil bare fungere hvis potensielle reisende kjenner til merkevaren og snakker om den. Koronapandemien har forårsaket endring i Tysklands markedsandel innen internasjonal turisme. DZT`s hovedkonkurrenter benytter selvsagt denne anledningen til å posisjonere sin reisedestinasjon for tiden etter pandemien.

DZT`s tilnærming er å holde interessenter oppdatert, skape en emosjonell kontakt og inspirere.

DZT`s budskap er at verdier som har definert Tyskland til nå, som kredibilitet, ansvar og sikkerhet, fortsatt vil gjøre det i fremtiden.

Målet er ikke bare å tiltrekke turister, men å sikre kundelojalitet i et lengre perspektiv. Det er derfor DZT har hatt en motsyklisk tilnærming helt fra starten av krisa og særlig vektlagt bærekraft som et nøkkelaspekt i markedsføringen av reisedestinasjonen Tyskland. Kampanjens misjon er å motivere og inspirere folk til å reise i fremtiden.

Gjennom høstkampanjen  #WanderlustGermany setter DZT søkelys på natur- og utendørsaktiviteter. I 2021 planlegges kampanjen  German.Local.Culture (presentasjon på tysk), som skal vise frem tradisjoner og kultur fra mindre kjente byer i Tyskland.

Les mer om DZTs strategi fremover (på engelsk) HER (ekstern lenke)

Les flere nyheter om Ferielandet Tyskland HER og HER, samt om Reiselandet Tyskland HER og HER

Flere B2B nyheter finner du HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn

(Illustrasjon: Metropolis)

Lover sommerens fineste hotellnyhet

(Foto: Aarhus Airport)

SAS åbner en ny rute til danskernes skiparadis fra Aarhus

(Photo: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Group leads growth in Q1 2024 with focus on APAC and new markets

Oslo lufthavns lounge på utland har gjennomgått omfattende oppussing (Foto:  Avinor)

Oslo lufthavns lounge på utland pusset opp