Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) forskyver årets planlagte Germany Travel Mart (GTM) i Rostock til 2021. Messen skulle egentlig finne sted 10. til 12. mai i år. Avgjørelsen ble tatt i samband med årets vertskap for GTM, turismeforbundet i Mecklenburg-Vorpommern.

Fra GTM 2015 i Erfurt (©otoerres)

– GTM er det viktigste salgsarrangementet for tysk innkommende turisme og har de siste 46 årene etablert seg som en svært effektiv plattform for forretningskontakt og kontraktsforhandlinger mellom tyske tilbydere og nøkkelaktører fra internasjonal reiseindustri. Sikkerheten til de over 1 000 deltakerne fra 45 land, som etter planen skulle delta på 20 000 personlige møter, kommer imidlertid først. Den personlige kontakten er en del av ryggmargen til GTM, sier Petra Hedorfer, styreleder i DZT.

Petra Hedorfer under åpningen av GTM i Magdeburg 2016 (©otoerres)

Nærings-, arbeids- og helseminister i Mecklenburg-Vorpommern, Harry Glawe, legger til:

– Arrangementet er svært viktig for reisedestinasjonen Mecklenburg-Vorpommern, spesielt med tanke på Tysklands internasjonale status som feriested. I månedsvis har vi vært i gang med forberedelsene. Det er derfor gledelig at delstaten vår blir gjestgiver til neste år – Rostock og Schwerin står klare som attraktive arenaer for GTM”.

Å delta på GTM er ikke noe hvilehjem. I løpet av et par dager gjennomføres nærmere 18.000 møter, flere nyebekjentskaper innledes og avtaler verdt et flersiffret milliardbeløp inngåes (©otoerres)

– Gjennom GTM 2020 ønsket vi å styrke Mecklenburg-Vorpommerns status internasjonalt. I så måte beklager vi utsettelsen sterkt, men anser den samtidig som nødvendig. Som vert for GTM 2021 skal vi gjøre alt vi kan for å iscenesette Mecklenburg-Vorpommern som en spesielt attraktiv destinasjon i reiselandet Tyskland, sier Tobias Woteindorf, daglig leder i Mecklenburg-Vorpommerns turismeforbud.

Alternativ virtuell markedsplass for GTM 2020

Som alternativ til den fysiske GTM, utarbeider DZT for tiden en digital markedsplass for de deltagende handelspartnerne og deres potensielle forretningspartnere fra tysk reiseindustri.

– Vi er klar over betydningen det personlige møtet har under salgsarrangementer som GTM. Samtidig er vi i besittelse av omfattende kunnskap om konseptualisering og gjennomføring av digitale markedsføringstiltak. Med denne infrastrukturen vil vi også i år kunne skape en virksom plattform for nettverksbygging mellom våre turismebedrifter og den internasjonale reiseindustrien, sier Hedorfer.

Usikre kunder og tydelig tilbakegang i booking skaper økonomiske utfordringer for Tysklands turismeindustri. I tett kontakt med internasjonale reisearrangører og nettbaserte reisebyrå (OAT) diskuterer DZT nå recovery-tiltak sammen med sine partnere fra tysklandsturismen.

– Jeg er overbevist om at Tysklands rennomme som reisemål vil overleve også i disse vanskelige tider. Jeg takker de engasjerte partnerne i Mecklenburg-Vorpommern for en hittil utmerket profesjonell forberedelse av GTM og gleder meg til en vellykket avvikling av arrangementet neste år, sier Hedorfer. 

Flere relaterte nyheter finner du HERHER og HER

Kommentarer