I sommer hadde ECPAT Norge stor suksess med å engasjere reisende i problemstillinger knyttet til seksuell utnyttelse av barn i reiseliv og turisme. Nå strekker organisasjonen ut en hånd til norske reiselivsaktører. I år deltar derfor ECPAT Norge for første gang på Reiselivsmessen, for å informere aktører og reisende om seksuell utnyttelse av barn i reiseliv og turisme (SECTT).

ECPAT Norge er en norsk organisasjon som arbeider for å bekjempe seksuell utnyttelse av barn. Organisasjonen tar et aktivt standpunkt for å bekjempe seksuell utnyttelse av barn i reiseliv og turisme, et verdensomspennende problem som også norske borgere er involvert i, enten som ofre eller som overgripere. 

Reiselivsbransjen er en ledende økonomisk sektor som bidrar til 1 av 10 arbeidsplasser verden over. Grunnet rimelige flyreiser, globalisering og ny teknologi, ekspanderer reiseindustrien i et ekstraordinært tempo, med potensiale til å løfte millioner ut av fattigdom. På samme tid har denne utviklingen også gjort barn mer sårbare og tiltak for barns beskyttelse har ikke holdt tritt.

På reiselivsmessen er ECPAT Norge å plass med sin internasjonale Don’t Look Away kampanje, som vender seg mot reisende, inkludert turister, frivillige og de på jobbreise for å øke kunnskap om hvordan seksuell utnyttelse av barn kan forebygges. Kampanjen bygger på et flerpartsamarbeid mellom myndigheter, politi, reiselivsaktører og sivilsamfunn i hvert enkelt deltakerland.

– Det er umulig å forebygge seksuell utnyttelse av barn i reiseliv og turisme dersom ikke alle parter av samfunnet deltar – reiselivsaktører og sivilsamfunn har en avgjørende rolle å spille i å sørge for at alle barn er trygge fra seksuelle overgrep og utnyttelse, sier daglig leder i ECPAT Norge, Ann-Kristin Vervik. 

ECPAT Norge har stand nr. 921, i tredje etasje på Telenor Arena. Messen vil foregår fram til den 13 januar.

Les også: ECPAT Norge ønsker reiselivsaktører velkommen i kampen mot seksuell utnyttelse av barn (juli 2018)

ECPAT Norge sine nettsider finner du HER

Kommentarer